loading...
ایستگاه فایل
محمد غفوری تبار بازدید : 19 یکشنبه 26 دی 1395 نظرات (0)

علم تغذیه ورزشی

علم تغذیه ورزشی دسته: تربیت بدنی
بازدید: 3 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 15 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 17

این تحقیق با فرمت ورد ، قابل ویرایش ، که در 17 صفحه تهیه شده استاین نوشته برای افراد عادی، ورزشكاران و مربیان است بنابراین در نظر ندارد تا به بررسی روشهای پیچیدة علمی موضوع بپردازد

قیمت فایل فقط 5,000 تومان

خرید

علم تغذیه ورزشی

 

این نوشته برای افراد عادی، ورزشكاران و مربیان است. بنابراین در نظر ندارد تا به بررسی روشهای پیچیدة علمی موضوع بپردازد. لیكن شناخت اولیه از این علم به منظور درك كلی تغذیهدرمانی، میتواند در عملكرد و فعالیت بدنی مثبت فرد مؤثر باشد.

علومی كه مورد بحث قرار میگیرند:

فیزیولوژی (فعالیت سلولی و هضم و جذب غذا)

بیوشیمی (چگونگی تبدیل غذا به انرژی به منظور نگهداری و بازسازی ساختار مورفولوژیكی (ریختشناسی بدن)

و شیمیایی (ساختار اساسی مواد مغذی ضروری) 

هضم

غذایی كه میخوریم مستقیماً در انجام دادن وظایف یا اعمال بدن شركت نمیكند. غذا باید ابتدا فرآوری شود و به مواد شیمیایی تبدیل شود تا سلولهای بدن بتوانند از آن استفاده كنند. فرایند واقعی كه به وسیله آن ذرات غذا به موادی كه برای بدن لازم است تبدیل میشوند بسیار پیچیده است. عمل بلعیدن غذا به این معنی نیست كه غذا وارد بدن شده است بلكه تا زمانی كه مواد هضم شده در جریان خون و مجاری لنفاوی پیدا شوند و از آنجا بتوانند به تمام سلولهای بدن انتقال یابند این عمل اتفاق نمیافتد.

فرایند هضم در دهان شروع میشود جایی كه غذا جویده میشود و به ذرات كوچكترتبدیلمیشودوباآنزیمهاییكه فرایند شیمیاییرامؤثرترمیسازند مخلوط میشود. سپس غذا بلعیده میشود و از طریق دهان وارد مری میشود و با یك رشته حركات دودی به طرف معده ارگاناصلی هضم انتقال مییابد. درمعده غذا با شیره معده كه شامل آنزیمهایی است كه قادرند غذا را به مواد مغذی اصلی و پایه كربوهیدراتها و پروتئینها تجزیه كنند مخلوط میشود، البته چربیها نیز در معده مختصری تجزیه و هضم میشوند. غذا در معده مخلوط میشود تا اینكه تبدیل به مایعاسیدی بهنام كیموس شود. یك رشتهاعمالدودی مشابه قبلكیموس رابه پیلور معده و از آن جا به طرف روده كوچك میراند. باید توجه داشت كه بجز الكل و داروهای سریعالاثر مانند آسپیرین جذب بسیار كمی در معده صورت میگیرد.

روده كوچك اساساً یك حلقه لولهای است كه 8 متر طول دارد، قسمت كوچكی از آن به نام اثنیعشر ارگان فعالی در هضم است. هنگام عبور غذا از معده به روده كوچك تحت تأثیر شیرة لوزالمعده (كه از لوزالمعده واقع در پشت معده ترشح میشود) قرار میگیرد.

شیرة لوزالمعده بسیار قلیایی است به همین دلیل كیموس را از یك حالت اسیدی به یك محلول تقریباً خنثی تبدیل میكند. شیره لوزالمعده محتوی آنزیمهای مخصوصی مثل:

1ـ تریپسین كه به تجزیه پروتئینها به اسیدهای آمینه كمك میكند،

2ـ لیپاز كه عمل اصلی تبدیل چربی به اسیدهای چرب را انجام میدهد 

3ـ آمیلاز كه كربوهیدراتها را به فرم ساده تر تبدیل میكند. تغییر و تبدیل غذا در روده كوچك پیچیده تر میشود وشیره روده دوباره مواد مغذی پایه را به شكلی كه بتوانند در بدن جذب شود تجزیه میكند. بجز برخی موارد استثنایی جذب غذا در معده كه قبلاً اشاره شد همة جذب غذا زمانی اتفاقی میافتد كه غذا از اثنیعشر گذشته باشد.

با آنكه كبد بخش قابل توجهی از مكانیسم هضم نیست ولی نقشی ضروری در مصرف، تبدیل و ذخیره غذا دارد و ارگان متابولیكی بسیار فعالی است. در این مرحله از هضم، كبد مادهای به نام صفرا را میسازد و آن را در كیسه صفرا ذخیره كرده كه هنگام ورود موادغذایی به روده كوچك آن را ترشح میكند. با آنكه صفرا محتوی آنزیمهای هضم نیست اما نقش مهمی را در جذب چربیها ایفا میكند و به روانی عبور مواد از روده كمك میكند. دربارة كبد، بخصوص در مورد نقش آن در ذخیره و تبدیل فرآوردههای انرژی، تبدیل اسیدهای آمینه به كربوهیدراتها و كربوهیدراتها به چربی و تبدیل اسید آمینهای به اسید آمینه دیگر بیشتر خواهیم گفت.

شیمی غذا

مواد غذایی به سه طبقة اصلی تقسیم میشوند كه هر كدام به دستههای متعدد تقسیم میشوند. سه طبقة اصلی شامل مواد مغذی اصلی، ویتامینها و مواد معدنی هستند.

مواد مغذی اصلی

مواد مغذی اصلی خودشان از سه گروه كربوهیدراتها، چربیها و پروتئینها تشكیل شدهاند.

كربوهیدراتها

همان طور كه از نامشان پیداست كربوهیدراتها از كربن، هیدروژن و اكسیژن تشكیل شدهاند. كربوهیدراتها میتوانند به شكل مونوساكارید یا قندهای ساده نظیر فروكتوز و گلوكز (فرم موجود در خون)، دی ساكاریدها یا دوقندیها مانند ساكاروز (قند نیشكر)، لاكتوز (قند شیر) و مالتوز (قند مالت) و پلی ساكاریدها یا قندهای مركب مثل نشاسته گیاهان و گلیكوژن (نشاسته حیوانی) باشند. قندهای ساده در آب حل میشوند در حالی كه قندهای مركب این چنین نیستند.

نوع فایل: word

سایز:15.4 KB 

تعداد صفحه:17 

قیمت فایل فقط 5,000 تومان

خرید

برچسب ها : علم تغذیه ورزشی , دانلود علم تغذیه ورزشی , علم تغذیه ورزشی , تغذیه ورزشی , كربوهیدراتها , مواد مغذی اصلی , تحقیق , جزوه , مقاله , پایان نامه , پروژه , دانلود تحقیق , دانلود جزوه , دانلود مقاله , دانلود پایان نامه

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1947
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 578
  • باردید دیروز : 305
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 578
  • بازدید ماه : 2,188
  • بازدید سال : 11,041
  • بازدید کلی : 145,624