loading...
ایستگاه فایل
محمد غفوری تبار بازدید : 28 دوشنبه 27 دی 1395 نظرات (0)

روش های یاددهی و یادگیری

روش های یاددهی و یادگیری دسته: روان شناسی
بازدید: 2 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 21 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 26

امروزه در دنیا، هیچ كاری در زمینه های علم ، فناوری ، اقتصاد و حتی فكرواندیشه ، به صورت فردی انجام نمی شود كارگروهی یكی از روش های اصلی تدریس در كلاس علوم است وضرورت دارد كه دانش آموزان را به كارگروهی واداریم

قیمت فایل فقط 4,600 تومان

خرید

روش های یاددهی و یادگیری

 

كار و بحث گروهی

 امروزه در دنیا، هیچ كاری در زمینه های علم ، فناوری ، اقتصاد و حتی فكرواندیشه ، به صورت فردی انجام نمی شود. كارگروهی یكی از روش های اصلی تدریس در كلاس علوم است وضرورت دارد كه  دانش آموزان را به كارگروهی واداریم .

كاروبحث گروهی ، در عین اینكه یك روش آموزشی است ، برای ما هدف نگرشی بسیارمهمی تلقی می شود كارگروهی فرصت ایجاد نگرش های مثبت نسبت به مدرسه و علم را در اذهان دانش آموزان به وجود می آورد و تعامل عاطفی را بین آنها تقویت می كند .

انسان موجودی اجتماعی است . كار و بحث گروهی ، دانش آموزان را با مشكلاتی كه بر سر راه زندگی اجتماعی آنها در بزرگسالی وجود دارد ، آشنا می سازد و راه مقابله با مشكلات رابه آنها می آموزد . در واقع ، این تمرینی كوچك برای رسیدن به زندگی اجتماعی بهتر است . درجریان كار گروهی ، دانش آموزان جدا از تجربه اندوزی در تقسیم كار و مسئولیت ، تجربیاتی نیز درزمینه ی مدیریت و سازماندهی فعالیت ها به دست می آورند .

شركت دركاروبحث گروهی باعث ایجاد یادگیری عمیق تروماندگارترمی شود.

در حال حاضر، در كلاس های علوم به دانش آموزانی برمی خوریم كه در یك زمینه ی خاص دارای اطلاعات زیاد و حتی بیشترازمعلم هستند. این اطلاعات ممكن است از طریق دیدن یك فیلم ، مطالعه ی یك كتاب و حتی مسافرت و تجربه ی عملی كسب شده باشد. در بحث گروهی ، معلم با ایجاد فضای بحث گروهی ، كلاس را ازاطلاعات این دانش آموزان بهره مند می كند و در عین حال ، این افراد نیز تشویق می شوند.

در بحث و كارگروهی ، معلم باید مراقب باشد تا هیچ كدام از دانش آموزان منزوی و گوشه گیر نباشند و همه مشاركت كنند. كار گروهی روحیه ی همفكری ، همیاری و همدلی را در دانش آموزان افزایش می دهد و جلوی رقابت ناسالم را می گیرد.

تعداد افراد گروه با توجه به نوع فعالیت متفاوت است و به امكانات كلاس و سن دانش آموزان هم بستگی دارد . همچنین ، تقسیم كار باعث ایجاد انگیزه و پویایی در گروه می شود . معلم باید مراقب باشد تا درحین انجام كار گروهی ، دانش آموزان ازموضوعی كه باید در مورد آن بحث كنند و كار گروهی انجام دهند منحرف نشوند و در صورت انحراف ، باید آنان را با روش های مناسب به سوی هدف اصلی سوق داد.

در كار و بحث گروهی،هدف اصلی انجام كار به صورت گروهی است ، نه به صورت انفرادی در گروه.یك مشكل اصلی در كار گروهی ، شكل آرایش  صندلی ها و نیمكت های كلاس است . تغییر آرایش كلاس و یا تشكیل كلاس در محیط خارج از كلاس ، فرصت های مناسب و جذابی را برای یادگیری بهتر فراهم می سازد.

به عنوان نكته ی آخر در این بحث متدكر می شویم كه در ای روش نیز باید جلوی افراط و تفریط را گرفت . انجام كار گروهی نباید به معنی نفی و فراموش كردن آن دسته از فعالیت های انفرادی باشد كه روحیه ی اتكا به نفس را پرورش می دهند.     

روش بارش مغزی

یكی از روش های معمول در كار گروهی روش(( بارش مغزی))است.در این روش معلم موضوعی را تعیین می كند كه مطالب آن عیناً در كتاب نیامده است. موضوع های انتخاب شده باید طوری باشند كه دانش آموزان درمورد آن اطلاعاتی ، ولو اندك داشته باشند.موضوع هایی كه دانش آموزان هیچ اطلاعاتی ازآنها ندارند ، مناسب نیستند .

پس ازطرح موضوع ، باید دانش آموزان به تبادل اطلاعات در گروه های خود بپردازند. البته ، معلم باید با یك سلسله سؤالات بحث را كنترل و هدایت كند . پس از بحث گروهی ، باید پاسخ های افراد و گروه ها را جمع بندی كرد. در این مرحله می توان از تخته ی كلاس استفاده كرد. در این روش ، پاسخ ها رفته رفته تكمیل می شوند و دانش آموزان  دردانش یكدیگر سهیم  می شوند . بعلاوه ، معلم انرژی زیادی صرف نمی كند و فقط ، ضمن هدایت بحث ، در مواردی كه دانش اموزان هیچ اطلاعاتی ندارند ، كاستی را برطرف می سازد و بحث را ادامه می دهد.

نوع فایل:word

سایز :21.4 KB    

تعداد صفحه : 26

قیمت فایل فقط 4,600 تومان

خرید

برچسب ها : روش های یاددهی و یادگیری , روش های یاددهی و یادگیری , روش های یاددهی , یادگیری , بحث گروهی , روش آموزشی , یادگیری عمیق , كار گروهی , تحقیق , دانلود جزوه , دانلود مقاله , دانلود پایان نامه , دا

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1947
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 18
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 908
  • باردید دیروز : 305
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 908
  • بازدید ماه : 2,518
  • بازدید سال : 11,371
  • بازدید کلی : 145,954