loading...
ایستگاه فایل
محمد غفوری تبار بازدید : 26 سه شنبه 28 دی 1395 نظرات (0)

تحقیق شیوه های فرزندپروری

تحقیق شیوه های فرزندپروری دسته: روان شناسی
بازدید: 2 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 34 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 35

بسیاری از افراد در جامعه ما تربیت فرزند را وظیفه مادر می دانند گویا این تنها مادر است كه باید خانه داری كند ، وسایل راحتی افراد خانواده را فراهم كند و در برخی موارد حتی بیرون از منزل مشغول به كار باشد و

قیمت فایل فقط 5,100 تومان

خرید

 تحقیق شیوه های فرزندپروری 

 

خانواده سمبل امنیت و آرامش 

در قسمت قبل به مطالب سركوب نیازهای دوران كودكی ،  حمایت های افراطی  و احساس امنیت و مشاجرات والدین پرداخته شد . اینك در ادامه می خوانیم ... 

بسیاری از افراد در جامعه ما تربیت فرزند را وظیفه مادر می دانند. گویا  این تنها مادر است كه باید خانه داری كند ، وسایل راحتی افراد خانواده را فراهم كند و در برخی موارد حتی بیرون از منزل مشغول به كار باشد و پدر با یك یا دو شیفته كار كردن ، منزل را محل استراحت خود تلقی كرده و می انگارد ورود به منزل به معنای رزرو یك اتاق در هتل است . در این گونه موارد  كدبانوی خانه است كه با وجود كار و مشغله فراوان مجبور است فشار بی امانی را تحمل كند . این گونه روابط ( كه این روزها در بسیاری از خانواده ها مرسوم شده است ) از دو جهت به تربیت صحیح و اصولی فرزندان لطمه وارد می كند .

اول این كه كودك هیچ یك از والدین را به اندازه كافی نمی بیند و محبت لازمه را دریافت نمی كند و در نتیجه ی این كمبود محبت ، در بزرگسالی دچار عقده های روانی شده و نمی تواند محبت خود را به دیگران ابراز دارد . ثانیاً مادر در اثر تحمل فشارهای بی امان زندگی ممكن است شكیبایی خود را از دست داده و در برابر شیطنت های كودكان حركات نادرستی از خود بروز دهد ؛ حتی بازی بچه ها را با فریادهای رعدگونه بر هم زده و با تمام این رفتارها ، تنها پرخاشگری را به كودكان خود بیاموزد . ( علاوه بر این كودك ، رفتارهای پدر را الگو قرار داده و در بزرگسالی برای زن و فرزند احترامی قائل نخواهد شد . در نظر او جنس مؤنث تنها برای ایجاد رفاه حال مذكران آفریده شده ، همانطور كه مادرش بود ) از تمام اینها گذشته ، شاید بتوان از كمی ساعات حضور پدر در منزل در دوران كودكی چشم پوشی كرد ؛ اما وقتی فرزند به سن نوجوانی رسید دیگر حضور مادر كافی نیست . در این بُرهه ، احتیاج عاطفی به حضور پدر كاملاً مشهود است . البته واكنش دختران و پسران به عدم حضور پدر متفاوت است . دختران در سن بلوغ به جنس مخالف گرایش پیدا می كنند . آنها چون  نیاز به محبت پدرانه را در خانه دریافت نكرده اند ، سعی می كنند چنین محبتی را بیرون از منزل به دست آورند . پسران نیز ممكن است الگوهای نادرستی را برای خود ملاك رفتار مردانه قرار داده و رفتارهای ناسازگارانه ای از خود بروز دهند .

فردی كه از كودكی مورد بی مهری والدین و اطرافیان قرار گیرد الگویی برای ابراز محبت به دیگران را نمی آموزد  و نمی تواند عواطف و احساسات خود را به دیگران منتقل كند . حال پسركی را در نظر بگیرید كه در محیط منزل به هر شكلی از عواطف و احساسات پدر محروم است ( پدر حضور فیزیكی و یا عاطفی كمتری در منزل دارد ) . او برای جلب محبت دیگران خصوصاً پدر دست به هر كاری می زند و چون  می بیند تنها هنگامی كه مرتكب كار خطایی می شود مورد توجه قرار می گیرد ، پس شروع می كند به واكنش های منفی ، لجاجت ، پرخاشگری ، بد دهنی و در نوجوانی بزهكاری . این ناسازگاری ها زمانی به اوج خود می رسد كه نوجوان اسیر باندهای بزهكارانه شده و با اندكی محبت از طرف آنها ، جذب شخصیت دروغینشان شده، كم كم از پرخاشگری كلامی به قتل ، دزدی ، اعتیاد و دیگر مفاسد اجتماعی كشیده می شود . زیرا انحرافات اخلاقی مثل دایره ای ، تسلسل وار هستند . دزدی به دنبال نیاز ، گاه نیاز در اثر احتیاج به پول برای تهیه مواد مخدر ، اعتیاد در اثر دوستی با دوستان ناباب و.... 

جامعه 

محیط اجتماعی در حد قابل توجهی در چگونگی تكوین شخصیت و زندگی انسان تأثیر دارد ؛ چنانچه كودك در محیط نامناسبی پرورش پیدا كند ، جایی كه پرخاشگری ، اولین و آخرین راه حل هر كاری است . كودك روش زندگی خود را از محیط می آموزد و یاد می گیرد چگونه رفتار كند . كودكی كه در محیطی نامناسب رشد كند یاد می گیرد برای رسیدن به مقصود ، پرخاشگرانه رفتار كند . پس در كودكی تیر و كمان را به عنوان وسیله دفاعی با خود حمل می كند و در نوجوانی چاقو و یا دیگر آلات در دسترس (اسلحه سرد). زیرا محیط زندگی خود را ، محیطی ناامن تلقی می كند و طبیعی است به نوعی از خود دفاع كند و از آنجا كه دفاع منطقی را نیاموخته از همان روش معمول بهره می جوید كه دیگران ( اطرافیانی كه رفتار آنها را برای خود الگو قرار داده ) استفاده می كرده اند . 

مسئله وراثت و محیط 

بعضی از محققان معتقدند بزهكاری های نوجوانان و حتی بزرگسالان تنها در اثر زیستن در شرایط نامساعد نیست . بلكه تا حدی زمینه ارثی در بروز این مشكلات وجود دارند . این تفكر از فرهنگ های باستانی شروع شده وتا به امروز ادامه یافته است . 

آنچه امروزه در یك دید واقع بینانه به اثبات رسیده آن است كه توارث ، عامل مهمی در تعیین چگونگی واكنش شخص در مقابل محیط است ، اما عامل اصلی نیست . 

چند توصیه 

اصلاح وضعیت اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی خانواده ها گامی است مهم در جهت پیشگیری از بروز اعمال شنیع و جنایتكارانه در افراد جامعه . جامعه شناسان جنایی لوح ضمیر كودك را همچون آئینه ای پاك و شفاف می دانند كه هر گونه نقش نیك و بد را در خود می پذیرد . از آنجا كه خانواده به عنوان ابتدایی ترین محیط رشد و تكامل و والدین اولین الگوهای رفتاری كودك به حساب می آیند و می توانند تأثیر شگرفی در نحوه زندگی و افكار و عقاید فرد به جا بگذارند ،  لذا رفتار صحیح خانواده و توجه به شناخت نیازها ، علائق و خواسته های كودك ، بسیار اساسی به نظر می رسد. این اصلاح موقعیت خانواده در درجه اول با آموزش ، میسّر می شود . بسیار مفید است كه برای مادران باردار قبل از تولد نوزاد كلاس های آموزشی جهت رفتار با كودك تشكیل شود . زمانی كه دختران قبل از ازدواج ، آموزش شیرینی پزی و آشپزی را به عنوان نكته ای مثبت برای زندگی می دانند ، آیا تربیت فرزند كه بسیار اساسی تر و حساس تر از این امور است كلاس آموزشی نمی طلبد ؟ معمولاً مراكز بهداشت و تنظیم خانواده در بیمارستان ها ، خصوصیات ظاهری ، قد ، وزن و بیماری های كودكان را كنترل می كنند ؛ چه خوب است اگر در كنار این مراكز بهداشت جسمی ، مكان هایی نیز جهت بهداشت روانی افراد خانواده تشكیل شود تا هرگاه مادران با مشكل تربیتی مواجه شدند از طریق این مكان ها رهنمودهای لازم را دریافت كنند . 

نوع فایل:word

سایز :34.2 KB  

تعداد صفحه : 35

قیمت فایل فقط 5,100 تومان

خرید

برچسب ها : تحقیق شیوه های فرزندپروری , شیوه های فرزندپروری , فرزندپروری , سبک های فرزندپروری , محیط اجتماعی , انحرافات اخلاقی , خانواده , شبكه عاطفی , تحقیق , پایان نامه , پروژه , دانلود پژوهش , دانلود تحقیق , دانلود جزوه , دانلود مقاله , دانلود پایان نامه , دانلود پروژه

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1947
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 23
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 1,108
  • باردید دیروز : 305
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,108
  • بازدید ماه : 2,718
  • بازدید سال : 11,571
  • بازدید کلی : 146,154