loading...
ایستگاه فایل
محمد غفوری تبار بازدید : 16 سه شنبه 28 دی 1395 نظرات (0)

مشکلات درسی نوجوانان در دوران بلوغ

مشکلات درسی نوجوانان در دوران بلوغ دسته: روان شناسی
بازدید: 4 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 38 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 18

دگرگونی ها و پیشرفت جوامع بشری به گونه ای است كه اگر نهادهای تعلیمی و تربیتی بازنگری و بهسازی اجزاء خود را مورد توجه جدی قرار ندهند، سیل تحولات سبب تخریب بنیادهای اساسی اندیشه و عمل آنان خواهد گردید

قیمت فایل فقط 3,800 تومان

خرید

مشکلات درسی نوجوانان در دوران بلوغ

 

مقدمه

دگرگونی ها و پیشرفت جوامع بشری به گونه ای است كه اگر نهادهای تعلیمی و تربیتی بازنگری و بهسازی اجزاء خود را مورد توجه جدی قرار ندهند، سیل تحولات سبب تخریب بنیادهای اساسی اندیشه و عمل آنان خواهد گردید. نظام آموزش و پرورش سرزمین اسلامی ایران می تواند با تكیه بر مبانی و اصول متخذه از فرهنگ غنی اسلامی و باز سازی و بهبود مستمر برنامه ها و اقدامات آموزشی و پر ورشی اهتمام نموده و بارش باران تحولات را در مسیرهای سالم زندگی و اصلاح هدایت نماید تا ثمره شیرین آن كه ساختن نسلی مومن،اندیشمند و پویا در قرن آینده است،رخ نموده وآثار خوشایند تغییرات بهینه در زوایای مختلف زندگی فردی و اجتماعی مردم به ویژه نسل جوان آشكار گردد.

رویكرد تلفیق و فرآیند پیوند پرورش با آموزش از جمله مسایل و ضروریاتی است كه در تغییر و تحولات جدید نظام آموزش و پرورش باید مورد توجه جدی و اساسی قرار گیردتا محاسن و معایب آن با روند پویا در برنامه عمل و محتوی اعمال گردد. آنچه مسلم است جهت دستیابی به آرمان های تلفیق آموزش و پرورش ، در حوزه صف و ستاد باید پیش بینی شود تا ضرورت این امر مورد كارشناسی قرار گیرد و نتیجتا امر تلفیق به شكل بهتر در هر حوزه آموزشی و پرورشی صورت پذیرد. امید است كاستی های نظام آموزش و پرورش ما با نگرش تازه و با تاكید بر سیاستهای تلفیق آموزش و پرورش كه اصلاحات در نظام آموزشی و پرورشی را به همراه دارد مرتفع گردد و اهداف تعلیم وتربیت را كه بر گرفته از اصول حاكم بر نظام آموزش و پرورش اسلامی است محقق سازد.

بر نامه ساعات پرورشی در این دوره تحصیلی نیز از اقداماتی است كه در راستای سیاست ها و اهداف تلفیقی طراحی شده و بر اساس الگوی فرا شناختی و روشهای فعال تدریس شكل گرفته است و انتظار می رود مربیان ومدرسان ارجمند با نگاهی نوین و متناسب با ویژگیهای دوران تحول اجتماعی و خصوصیات دوره نوجوانی و بلوغ  دانش آموزان دوره راهنمایی در اجرای آن بیش از پیش اهتمام نمایند. بدون تردید مشاركت و هماهنگی مجموعه عناصر موجود در مدارس و كلاسها ی درس و اجرای موثر این برنامه در تحقق و عملیاتی نمودن سیاستهای  نوین آموزش و پرورش گامی موثر بوده و امید آ‎ن است زمینه رشد و شكو فایی دانش آموزان نوجوان كشور را فراهم نماید. 

 

مشكلات درسی در دوره بلوغ

محتوا

همزمان با ورود دانش آموزان به دوره بلوغ ، تغییرات قابل ملاحظه أی از حیث كمیت و كیفیت درسی، واقع می شود به گونه أی كه همین امر دشواری ها و نگرانیهایی را برای آنان به ویژه دوره راهنمایی به وجود می آورد و بعضا توان و ظرفیت نوجوانان،پاسخگوی چنین مشكلاتی نمی باشد. این قبیل مشكلات گرچه ماهیت آموزشی و درسی دارند ولیكن آثار و پیامدهای آن به این حوزه محدود نمی شود و به قلمرو مسایل رفتاری و تربیتی،توسعه می یابد كه از جمله آنها    می توان به رابطه میان افت آموزش و افت رفتاری اشاره نمود، یعنی دانش آموزانی كه دچار افت درسی می شوند، زمینه مناسبی برای دست زدن به رفتار های نامطلوب ، می یابند.

تصویری از مشكلات درسی:

برخی از مشكلات درسی و آموزشی این دوره عبارتند از:

-          كاهش انگیزه درسی

-           ناتوانی در تمركز حواس

-           عدم استفاده از روشهای صحیح مطالعه

-           ضعف در برنامه ریزی مطلوب

-           ناتوانی در مدیریت زمان

-          كاهش دقت

-           فلات یادگیری (سرحد یادگیری)

-           رویای بیداری هنگام مطالعه

-           اتلاف وقت

-           ناتوانی در اظهار وجود از راه گفتن یا نوشتن

-           احساس كندی در یادگیری

-           عدم توانایی در رقابت سالم با دیگران

-           ناتوانی در كارهای گروهی كلاس

-           بی رغبتی به ادامه تحصیل

-           ترك تحصیل

 

-           تكرار پایه(مردودی در یك پایه یا مقطع تحصیلی)

    شیوه های حل مشكلات درسی و آموزشی

برخی از پیشنهادهای مربوط به مرتفع ساختن مشكلات مزبور عبارتند از:

1-      ارائه تكالیف و برنامه های متنوع و متناسب با توانایی دانش آموزان

2-ایجاد پیوند عاطفی معلمین با دانش آموزان

3-استفاده از روشهایی در آزمونها كه زمینه ی اضطراب امتحان را كاهش دهد.

4-ارزش گذاری برای علم و علم آموزی

5-تنوع در ارائه ی مطلب در كلاس و سازماندهی كلاس برای جذابیت بیشتر

نوع فایل:word

سایز :38.0 KB 

تعداد صفحه : 18

قیمت فایل فقط 3,800 تومان

خرید

برچسب ها : مشکلات درسی نوجوانان در دوران بلوغ , مشکلات درسی نوجوانان , مشكلات درسی , كاهش انگیزه درسی , ناتوانی در تمركز حواس , ناتوانی در مدیریت زمان , ترك تحصیل , كاهش دقت , فلات یادگیری , تحقیق , پایان نامه , پروژه , دانلود پژوهش , دانلود تحقیق , دانلود جزوه , دانلود مقاله , دانلود پایان نامه , دانلود پروژه

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1947
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 611
  • باردید دیروز : 305
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 611
  • بازدید ماه : 2,221
  • بازدید سال : 11,074
  • بازدید کلی : 145,657