loading...
ایستگاه فایل
محمد غفوری تبار بازدید : 25 سه شنبه 28 دی 1395 نظرات (0)

عوامل گرایش جوانان به اعتیاد

عوامل گرایش جوانان به اعتیاد دسته: روان شناسی
بازدید: 3 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 9 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 8

ما اگر بخواهیم در مورد مساله ی اعتیاد یك دید كلی داشته باشیم و یا اگر بخواهیم آن را بررسی و یا تجزیه و تحلیل بكنیم ابتدا تعریفی از خود مساله أی اعتیاد داشته باشیم و یا اینكه اصلاً اعتیاد چیست ؟

قیمت فایل فقط 3,000 تومان

خرید

عوامل گرایش جوانان به اعتیاد

 

ما اگر بخواهیم در مورد مساله ی اعتیاد یك دید كلی داشته باشیم و یا اگر بخواهیم آن را بررسی و یا تجزیه و تحلیل بكنیم ابتدا تعریفی از خود مساله أی اعتیاد داشته باشیم و یا اینكه اصلاً اعتیاد چیست ؟ 

واژه ی اعتیاد كه در منابع علمی به جای آن از كلمه ی «وابستگی»  استفاده می شود به معنی «عادت كردن» یا « خود پیدا كردن» است . كودكی كه هر روز مثلاً بعد از ظهر ساعت 3 عادت دارد برنامه ی كودك و نوجوان را تماشا كند. این كودك مدتی مانده به شروع برنامه عادت دارد كه خود را آماده ی تماشای تلویزیون كند. مثلاً از خوابیدن ، درس خواندن و انجام تكلیف دست بر می دارد و در صورتیكه كسی مانع شود ممكن است شروع به بداخلاقی ، عصبانیت و غیره بكند و اگر نتواند برنامه را ببیند ناراحت ، بی حوصله و خشمگین شده و حتی تكالیف خود را انجام نخواهد داد. 

این مثال می تواند توصیف كننده ی همان «عادت» یا «اعتیاد» باشد ، یعنی یكنوع وابستگی در اعتیاد به مواد مخدر نیز وضعیتی به مراتب شدید تر از مثال فوق رخ می دهد و فرد برای بدست آوردن مواد ممكن است به كارهای خلاف روی آورد و هر بار ساعاتی را برای مصرف آن تمهید می كند كه نهایتاً منجر به آسیب های روحی ، جسمی و مالی فرد و اطرافیان خواهد شد. اعتیاد یك مساله ی نیست كه خود به خود بوجود آید بلكه عوامل گوناگون وجود دارند كه اعتیاد از این عوامل گوناگون به وجود می آید . مثلاً عوامل اجتماعی می تواند زمینه ساز اعتیاد باشد . یكی از عوامل اجتماعی همان خانواده است. خانواده ناسازگار ، نابسامانی و گسیختگی و اختلاف خانوادگی ، فقر مادی ، كمبودهای عاطفی ، معتاد بودن افراد خانواده ، بی سوادی و ناآگاهی والدین نسبت به مسائل اجتماعی ، عدم احساس والدین و غیره میتواند زمینه ساز اعتیاد باشند . یكی دیگر از عوامل اجتماعی مدرسه می باشد . مانند بی توجهی به نیازهای دانش آموزان عدم وجود مدیریت درست ، عدم وجود مربیان واقعی و آگاه به مسائل كودكان و نوجوانان و جوانان و یا گروه همسالان كه یكی دیگر از عوامل اجتماعی می باشد می تواند زمینه ساز اعتیاد باشد مانند معاشرت با رفقای معتاد و منحرف كه باعث سرایت به افراد می شود.

و یا رسانه های گروهی هم می توانند زمینه ای برای اعتیاد باشند. مانند عدم و یا كمبود برنامه و كتابها و مجلات آموزشی كه مطابق با نیازهای كودكان و نوجوانان و یا برعكس وجود فیلمها و برنامه ها و مطبوعاتی كه می تواند برای كودكان و نوجوانان مضر و منحرف كننده باشد. یكی دیگر از عوامل اجتماعی اوقات فراغت است. یعنی عدم وجود امكانات و تجهیزات كافی برای گذراندن اوقات فراغت بطور سالم و یا برعكس وجود تفریحات ناسالم هم می تواند زمینه أی برای اعتیاد شوند. و فساد اجتماعی (در دسترس بودن مواد مخدر ، تجمل پرستی ، رقابتهای بیهوده و غیره( هم می توانند زمینه ای   برای اعتیاد باشند. گذشته از عوامل اجتماعی كه ممكن است باعث اعتیاد شوند برخی از عوامل دیگر هم می توانند زمینه ای برای اعتیاد باشند. مانند عوامل اقتصادی (بیكاری ، بحران های اقتصادی( تورم و گرسنگی و یا یكی دیگر از این عوامل ، عوامل سیاسی می باشد كه می تواند منجر به اعتیاد افراد جامعه باشد مانند جنگ و آوارگی حاصل از آن و یا خود سیاست مثلاً سیاست استعماری دول خارجی و سرمایه داران بزرگ بین المللی و یا فشارهای ناشی از جانب حكومت و یا عوامل فرهنگی می تواند پیش زمینه ای برای اعتیاد باشد از عوامل فرهنگی كه باعث اعتیاد می شوند بیسوادی نقش مهمی را دارد. و خیلی از عوامل متعدد و گوناگون هستند كه منجر به اعتیاد افراد یك جامعه می شوند ولی در میان همه عواملی كه ذكر شد عوامل اجتماعی مهمترین تاثیر را دارا هستند. زیرا افراد یا فرد بیشتر از همه با اجتماع خود سروكار دارد و در میان خود عوامل اجتماعی هم خانواده مهمتر از دیگر عوامل اجتماعی می باشد . چرا كه نقش خانواده در تربیت فرزندان بسیار مهم و ارزنده است و بیش از 80 درصد شخصیت یك فرد در خانواده اش پی ریزی می شود. اعتیاد كم و بیش در همه ی كشورهای جهان وجود دارد اما این پدیده در كشور ما ایران فاجعه است. ریزش باران مواد مخدر در كشور ما به علت نزدیكی به ابرهای سیاهی كه در كنارمان (افغانستان و پاكستان) است می باشد.

در دو دهه ی گذشته اگر چه در فهرست موفقترین كشورها در امر مبارزه با مواد مخدر قرار داشته ایم ولی بیشترین آلودگی را هم داشته ایم زیرا تلاشها در جهت كاهش عرضه بوده است نه كاهش تقاضا. هفتصد میلیارد تومان برای جلوگیری از عرضه ی مواد مخدر خرج شده ولی برای كاهش تقاضا كاری انجام نشده است. واقعیت این است كه ما بر روی انسان ها سرمایه گذاری نمی كنیم و یا اگر هم سرمایه گذاری می كنیم آن هم كمتر می باشد. ما به كار فرهنگی نیاز داریم. اكنون 9%  افراد مبتلا به این درد در كشورمان را معتادان تشكیل می دهند

نوع فایل:word

سایز :9.60 KB  

تعداد صفحه : 8 

قیمت فایل فقط 3,000 تومان

خرید

برچسب ها : عوامل گرایش جوانان به اعتیاد , عوامل گرایش جوانان به اعتیاد , گرایش جوانان به اعتیاد , اعتیاد , وابستگی , عادت كردن , مواد مخدر , معتادان , تحقیق , جزوه , مقاله , پایان نامه , پروژه , دانلود تحقیق , دانلود جزوه , دانلود مقاله , دانلود پایان نامه , دانلود پروژه

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1947
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 22
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 1,061
  • باردید دیروز : 305
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,061
  • بازدید ماه : 2,671
  • بازدید سال : 11,524
  • بازدید کلی : 146,107