loading...
ایستگاه فایل
محمد غفوری تبار بازدید : 19 سه شنبه 14 دی 1395 نظرات (0)

شیوه های درمان در حیطه اختلالات دیداری

شیوه های درمان در حیطه اختلالات دیداری دسته: پزشکی
بازدید: 2 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 11 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 15

با توجه به آزمون وكسلر و نتایج آزمون ادراك بینایی فراستیگ و با توجه به نوع و تشخیص نقص در هر زمینه تمرینات مختلف را از كتاب (همه می تونن زرنگ باشن) انتخاب كرده و با دانش آموز كار می كنیم

قیمت فایل فقط 3,000 تومان

خرید

شیوه های درمان در حیطه اختلالات دیداری

 

تمرینات مربوط به حیطه دیداری
با توجه به آزمون وكسلر و نتایج آزمون ادراك بینایی فراستیگ و با توجه به نوع و تشخیص نقص در هر زمینه تمرینات مختلف را از كتاب (همه می تونن زرنگ باشن) انتخاب كرده و با دانش آموز كار می كنیم.
علاوه بر تمرینات بالا از تمرینات زیر استفاده می كنیم.
الف- تمرینات حركتی ظریف:
- تمرینات پرتاب كردن و گرفتن
1) پرتاب كردن: پرتاب اشیاء به سوی هدف، مربی یا كودكان دیگر را می توان با اشیاء زیر انجام داد: بادكنك، اسفنج مرطوب، گلوله های نخی و توپ های پلاستیكی در اندازه های مختلف.
2) گرفتن: گرفتن مهارتی است مشكل تر از پرتاب كردن و كودك می تواند این بار همان اشیاء مذكور را كه از سوی مربی یا كودكان دیگر به سوی او پرتاب می شود بگیرد.
3) بازی های با توپ: بسیاری از بازی های با توپ به رشد هماهنگی های حركتی كمك می كنند. 
بازی والیبال با بادكنك، غلتاندن توپ به سوی یك هدف، زدن توپ به سوی زمین و بالا رفتن و گرفتن آن، پرتاب توپ به سوی هدفی بر روی دیوار از جمله مثال های مربوط به این قسمت است.
4) بازی های با تیوپ تایر: تیوپ های كهنه اتومبیل ها از جمله ابزار مفیدی هستند كه می توانند در غلتاندن و انداختن و گرفتن مورد استفاده قرار گیرند.
تمرینات هماهنگی چشم و دست:
5) ترسیم با ردگیری: كودك باید با ردگیری خطوط، تصاویر، طرح ها، حروف و یا اعداد، آنها را روی كاغذ پوست پیازی یا استنسیل ترسیم كند. برای كمك به طفل گذاشتن فلش، نشانه های رنگی و اعداد ضروری است تا بتواند بخوبی از عهده این كار برآید.
6) كنترل آب: ریختن آب به مقدار معین و حمل آن در كوزه یا ظروف مدرج از تمرینات مفید در این زمینه است. برای مشكلتر كردن كار می توان از اندازه های كوچكتر و دقیق استفاده كرد. با استفاده كردن رنگ به آب این فعالیت جالب تر می شود.
7) بریدن با قیچی: با انتخاب فعالیت هایی مناسب می توان از كودك خواست كه با قیچی چیزهایی را ببرد. مثلاً آسان ترین راه علامت گذاری حاشیه كاغذ است تا كودك در امتداد خطوط تعیین شده آنرا ببرد. برخی كودكان ممكن است نیاز به الگوی مقوایی داشته باشند كه با قرار دادن آن روی كاغذ بهتر بتوانند قیچی را بكار گیرند. بریدن و درآوردن اشكال هندسی مشخص نظیر مربع، مستطیل و مثلث آسانتر است. برای بهتر بریدن می توان از علایم هدایت كننده رنگی سود برد تا جهت برش بهتر مشخص شود. برش از روی خطوط منحنی و دایره در ادامه مرحله قبل صورت می گیرد و پس از آن برش تصاویر و نیز الگوهایی كه با نقطه چین یا خطوط كمرنگ مشخص شده اند انجام می گیرد. در اینجا باید به این نكته توجه داشت كه نحوه گرفتن قیچی و كاربرد آن از سوی كودك بسیار اهمیت دارد.
8) نمونه سازی: به كودك بگویید طرحهایی از انواع شكلهای هندسی را ترسیم و بعد آنها را روی مقوا، چوب، پلاستیك، یا فیلم های رادیوگرافی بلااستفاده و ظروف نایلونی غذاها ببرد. كودك می تواند هم از قطعه بریده شده و هم از ورق سوراخ شده به عنوان كلیشه استفاده كند.
9) بند بستن: استفاده از مقوا كه روی آن نقاشی با منگنه سوراخ شده و یا پگ برد (تخته میخ دار) منقوش برای این كار مناسب است. كودك با استفاده از بند بلند كفش، نخ، رشته سیم یا زه و با گذراندن آن از داخل این سوراخ ها یا قلاب كردن آن به دور میخ ها به یك شكل معین دست می یابد.
10) بازی وردنه یا نورد: نوارهای باریكی را روی یك نورد یا وردنه بچسبانید. توپی را با یك نخ در تیررس چشم آویزان كنید و در پشت آن مقوایی با نوارهای رنگی نصب كنید توپ با یك قسمت از وردنه كه نوار رنگی خاصی دارد زده می شود و به نقطه معینی در روی مقوا برخورد می نماید. برای مثال به كودك گفته می شود كه با قسمت قرمز وردنه توپ را به نحوی باید بزنی كه توپ به قسمت سبز مقوا برخورد نماید.
11) بازی های ابتدایی: بسیاری بازی های ابتدایی و پیش از دبستان، نظیر كوبیدن میخ چوبی با چكش، بازی های چكش و میخ معمولی، و انداختن اشكال به داخل سوراخ ها می تواند برای كنترل حركتی ظریف تمرینات مفیدی باشد.
12) تمرینات مداد و كاغذ: رنگ آمیزی كتب، كتاب های آمادگی، كتاب هایی با اشكال نقطه چین و كتاب های كودكستانی، بهترین ابزار تمرینات مداد و كاغذی برای رشد اعمال حركتی ظریف و هماهنگی چشم و دست می باشد.
13) آدمك خیمه شب بازی. آدمك گردانی و به حركت درآوردن آنها: فرصتی برای رشد هماهنگی چشم و دست فراهم می آورد. حركات موزون و حركات ظریف انگشتان و دست ها را توسعه می دهد.
14) گیره لباس: تعدادی گیره لباس معین می كنیم كه باید به یك بند و یا دور یك شكل هندسی چسبانده شوند. از كودكان می خواهیم كه هر یك به این كار اقدام كنند و وقت وقت مشخصی برای آن تعیین می كنیم، تعداد گیره های چسبانده شده از سوی هر كودك شمرده می شود.
15) كپی طرحها: كودكان به یك طرح هندسی توجه كرده و بعد آن را روی یك قطعه كاغذ كپی می كنند.
16) تا كردن كاغذ: تمرینات تاكردن كاغذ معمولی برای رشد و هماهنگی چشم و دست می تواند مفید باشد مشروط بر آنكه براساس راهنمایی های دقیق و برنامه ریزی شده باشد. در اینصورت كنترل حركتی ظریف حاصل می شود.
17) تمرین نقطه، نقطه: در این تمرین كودك نقطه های روی تخته سیاه را با كشیدن خط به هم متصل می كند. نقطه ها ممكن است در وضعیت ها و تعداد مختلفی باشد و كودك باید خطوط اتصال را به صور گوناگون ترسیم نماید.
18) ترسیم دو دایره: كودك می تواند دوایر بزرگی را با یك دست، دو دست در جهت عقربه های ساعت و یا بالعكس روی تخته سیاه ترسیم كند.
19) اشكال هندسی: كودك می تواند تمرینات مشابه مورد فوق را با خطوط (افقی، عمودی، مایل) انجام داده و اشكال مختلف هندسی (مثلث، مربع، مستطیل، لوزی) را روی تخته سیاه رسم كند. در ابتدا وی می تواند از الگوهای بریده شده ای استفاده كند و بعد اشكال را از روی مدل كپی كند.
20) حروف و اعداد: كودك روی تابلو به تمرین حروف و اعداد دست می زند. حروف را می تواند به دو صورت جدا از هم و یا چسبیده به هم بنویسد.
21) بازآموزی تعقیب چشمی: در این تمرین كودك باید یك هدف متحرك را با چشم های خود تعقیب كند. هدف ممكن است مداد پاك كن، ته یك مداد، نور یك چراغ قوه ظریف، یا انگشت آزمایشگر باشد. هدف در یك قوس افقی می تواند حركت كند كه میدان تحرك آن به چپ و به راست می تواند حدود چهل سانتیمتر باشد. همچنین هدف می تواند به صورت عمودی از بالا به پایین و بالعكس و نیز به طور مایل و یا حركت چرخشی و دورانی باشد. تمرینات مشابهی را نیز می توان با یك چشم بسته انجام داد.
22) انگشت و نور چراغ قوه: كودك می تواند نور یك چراغ قوه را با چشم و انگشت خود تعقیب كند و یا نوری را كه مربی او از یك چراغ قوه روی دیوار می اندازد را با چشم و انگشت خود تعقیب كند و یا نوری را كه مربی او از یك چراغ قوه روی دیوار می اندازد با نور چراغی كه در دست خود اوست تعقیب كند.
23) توپ متحرك: كودك را وادارید كه به جنبش های یك توپ توجه كند. مربی ابتدا توپ بزرگی را به حركت در می آورد. سپس توپ های كوچك و كوچكتر به حدی كه بتوان كوچكترین آن را با یك قلاب از سقف آویخت و همینطور به این تمرین ادامه داد.
24) تمركز سریع: كودك را وادارید به قلمی كه در فاصله حدود سی سانتیمتری در مقابل او گرفته شده توجه كند، سپس توجه خود را سریعاً به هدفی كه روی دیوار قرار گرفته متمركز سازد، و باز سریعاً توجه خود را به مداد برگرداند، و این تمرین را به تكرار عمل كند. می توانید هدف ها را تغییر دهید و نقاط دیگری را در اتاق انتخاب نمائید.
25) ردیابی با چشم: فراگیر باید مسیری را بر روی كاغذ با بكار بردن مدادرنگی دنبال كند، سپس همان مسیر را با انگشت ردیابی كند و در ادامه تمرین منحصراً این كار را با چشم انجام دهد. این مسیرها می تواند رفته رفته پیچیده تر شده به نحوی كه خطوط همدیگر را قطع كرده و یا روی هم بیفتند و یا مسیرها تغییر مكرر داشته باشند.

قیمت فایل فقط 3,000 تومان

خرید

برچسب ها : شیوه های درمان در حیطه اختلالات دیداری , شیوه های درمان , حیطه , اختلالات دیداری , مقاله , پژوهش , تحقیق , پروژه , دانلود مقاله , دانلود پژوهش , دانلود تحقیق , دانلود پروژه

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1947
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 189
  • باردید دیروز : 305
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 189
  • بازدید ماه : 1,799
  • بازدید سال : 10,652
  • بازدید کلی : 145,235