loading...
ایستگاه فایل
محمد غفوری تبار بازدید : 54 شنبه 09 بهمن 1395 نظرات (0)

پردازش اطلاعات کلامی

پردازش اطلاعات کلامی دسته: زبان و ادبیات فارسی
بازدید: 5 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 46 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 24

در بحث زبان شناختی از هر گفتنی که شروع کنیم بحث این است که چه داریم می‌گوییم من عرض می‌کنم «در را ببندید» این در اصل بعد «لوکوشرنی» است

قیمت فایل فقط 3,500 تومان

خرید

پردازش اطلاعات کلامی

 

در بحث زبان شناختی از هر گفتنی که شروع کنیم بحث این است که چه داریم می‌گوییم. من عرض می‌کنم «در را ببندید». این در اصل بعد «لوکوشرنی» است. یعنی وقتی من دارم چیزی را بیان می‌کنم آیا دارم قول می‌دهم؟ آیا دارم وعده­ای می‌دهم؟ آیا دارم امر می‌کنم و خط مشی می­دهم ... اما بحث «پرلوکوشرنی» تأثیر آنچه که من می‌گویم روی مخاطب است از جنبه نشاط و امید بخشی. شما نگاه کنید به گزاره‌هایی که در این حوزه از جنبه هستی شناسی مورد توجه واقع می‌شود چه آثاری را می‌تواند در حوزه تعامل‌های اجتماعی ایجاد کند. در یکی از تحقیقات مهمی‌که در چند سال گذشته در آمریکای شمالی انجام شد و باعث شد محقق آن دکترای دومی ‌بگیرد این بود که آدمهای موفق چه ویژگی‌هایی دارد؟ به هر حال آدم موفق نمی‌تواند آدم بی­نشاط و بی­روحی باشد. آدم موفق نمی‌تواند آدم افسرده­ای باشد چون افسردگی ضد موفقیت است یک سؤال اصلی این است که آدمهای موفق چه ویژگی‌هایی دارند؟ ایشان روی این حوزه داشت کار می‌کرد. افراد مختلف را مورد بررسی قرار داد از صنعتگر موفق تا مدیر موفق، معلم و روزنامه نگار موفق.تحقیقات ایشان ثابت کرد یکی از مهمترین ویژگی‌های انسان‌های موفق که می‌توانند پویایی را تجربه کنند و از رخوت و سستی پرهیز کنند «تصویر سازی‌های مثبت» است یعنی وجود تصویر سازی‌های مثبت می‌تواند عامل بسیار مهمی ‌باشد در ایجاد موفقیت و دوستان می‌دانند ما همیشه در حال تصویر سازی هستیم الان بنده که عرایضم را ادامه می‌دهم صرفاً یک نفر در حال تکلم است اما همه دوستانی که اینجا هستند صرفاً یک گفتار درونی را عملاً تجربه می‌کنند ما حتی در هنگام خواب هم تصویر سازی می‌کنیم، هم کلامی هم تصویری. مثلاً موقعی که در بخش ناهشیار با خودمان صحبت می‌کنیم و این بخش ناهشیار می‌تواند مؤثر باشد بر ناخود آگاه و ضمیر ناخودآگاه جمعییا فردی ما نگاه کنیم در حوزه هستی شناسی اسلامی ‌تا چه اندازه­ای روی تصویر سازی‌های مثبت کار می‌شود؟ در فرمایشات امام رضا (ع) نمونه‌های بسیار زیادی هست «بزرگی انسان به بزرگی اندیشه اوست» وقتی اندیشه وسعت پیدا کرد در گستره وسعت اندیشه جای پای امید، موفقیت و تلاش بسیاری است و پویایی و حرکت از دلش بر می‌آید.

 

فهرست مطالب

 

خلاقیت توكل ونوجویی 4

سخن آموزگاران 8

وظایف نیمكره ها 11

علم كلام ونوآوری 15

موارد كاربردی در تحلیل اطلاعات 19

نظریه پردازشی 21

یادگیری در قالب پردازش اطلاعات 22

فهرست منابع ومآخذ 24

قیمت فایل فقط 3,500 تومان

خرید

برچسب ها : پردازش اطلاعات کلامی , پردازش اطلاعات کلامی , پروژه , پژوهش , مقاله , جزوه , تحقیق , دانلود پروژه , دانلود پژوهش , دانلود مقاله , دانلود جزوه , دانلود تحقیق

محمد غفوری تبار بازدید : 48 شنبه 09 بهمن 1395 نظرات (0)

نمادشناسی حیوانات کلیله و دمنه بر مبنای اساطیر هند و ایران

نمادشناسی حیوانات کلیله و دمنه بر مبنای اساطیر هند و ایران دسته: زبان و ادبیات فارسی
بازدید: 5 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 4136 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 208

حضور مؤثر حیوانات در حیات آدمی باعث شده که این موجودات ابتدا در حیات اساطیری و سپس به شکل نمادین در خدمت اندیشه­های انسان قرار گیرد قابل توجه است که حیوانات علاوه بر حضور در اساطیر و حماسه­ها، بعدها در داستان­های عرفانی، تعلیمی و حکایات پندآموز نیز نقش­آفرینی می­کنند

قیمت فایل فقط 16,900 تومان

خرید

نمادشناسی حیوانات کلیله و دمنه بر مبنای اساطیر هند و ایران

 

حضور مؤثر حیوانات در حیات آدمی باعث شده که این موجودات ابتدا در حیات اساطیری و سپس به شکل نمادین در خدمت اندیشه­های انسان قرار گیرد. قابل توجه است که حیوانات علاوه بر حضور در اساطیر و حماسه­ها، بعدها در داستان­های عرفانی، تعلیمی و حکایات پندآموز نیز نقش­آفرینی می­کنند.

یکی از آثاری که حیوانات در آن ایفای نقش می­کنند «کلیله و دمنه» است که اصل آن به نام «پنجاتنترا» از سرزمین هند و جایگاه رواج و شهرت آن در سرزمین ایران بوده است و در میان هر دو ملت ایران و هند جایگاه و اهمیت ویژه­ای دارد. با تأمل در نقش و کنش حیوانات این اثر مشاهده می­شود حیوانات نقش­آفرین آن، روزگاری کهن دارای نقش و جایگاه مهمی در اساطیر بوده­اند. برخی حیوانات آن همچنان پشتوانه­ی اساطیری و نمادین خود را حفظ کرده­اند و کنش­های آن­ها نیز مطابق جنبه­ی نمادین­شان در اساطیر است.

نگارنده در پژوهش حاضر به نمادشناسی حیوانات کلیله و دمنه بر مبنای اساطیر هند و ایران و مقایسه­ی پشتوانه­­ی اساطیری آن­ها در دو سرزمین و همچنین به بررسی کنش­های این حیوانات در حکایت­های کلیله و دمنه، پرداخته است. ساختار پژوهش در نگاهی گذرا چنین است: فصل اول شامل «كلیات» است و فصل دوم به نمادشناسی حیوانات «كلیله و دمنه» بر مبنای اساطیر هند و ایران اختصاص دارد. در فصل سوم، كنش­های حیوانات در «كلیله و دمنه» و ساختار چند حكایت، مورد مقایسه و بررسی قرار می­گیرد. فصل چهارم، شامل نگاهی هر چند گذرا، به جایگاه «كلیله و دمنه» در چند اثر عرفانی است. در فصل پنجم نتیجه­ی مباحث این پژوهش بیان خواهد شد.

 

فهرست مطالب

 

فصل اول: کلیات

1- مقدمه2

1-1: نماد2

1-2: نماد و اسطوره4

1-3:جایگاه حیوانات در اساطیر6

2- ضرورت تحقیق9

3- اهداف تحقیق10

4- روش تحقیق10

5- پیشینه تحقیق13

فصل دوم: نمادشناسی

ا- حکایت «مرد در چاه»

بخش اول: خلاصه حکایت15

بخش دوم: نمادشناسی 17

1- زنبور17

2- شتر17

3- مار18

4- موش19

5- درخت21

6- چاه21

بخش سوم: تحلیل حکایت 24

2- حکایت «شیر و گاو»

بخش اول: خلاصه حکایت26

بخش دوم: نمادشناسی 27

1- گاو27

1-1:گاو در اساطیر ایران28

1-1-1: قربانی گاو در آیین میترایی28

1-1-2:قربانی گاو در آیین زرتشتی29

1-1-3:جمشید و قربانی گاو30

1-1-4: فریدون و گاو «برمایه31

1-2: گاو در اساطیر هند32

1-2-1: ایندرا و گاو32

1-2-2: شیوا و ورزاو33

1- 3: فلسفه­ی قربانی گاو34

1-4 : ارتباط گاو و زن با باران و حیات35

1-5 :بن­مایه­ی مرگ و زندگی37

1-6 : نمادشناسی گاو38

2- شیر39

2-1: شیر در اساطیر ایران39

2-2: شیر در اساطیر هند41

2-2-1: ویشنو42

2-2-2: دوی42

2-2-3: گانشه42

2-2-4 : شیوا 43

2- 3: نمادشناسی شیر43

3- شغال44

3-1: شغال در ایران44

3-2: شغال در هند45

3-3 : نمادشناسی شغال45

بخش سوم: تحلیل حکایت45

3- حکایت «مرغ باران»

بخش اول: خلاصه حکایت47

بخش دوم: نمادشناسی 48

 1- طیطوی48

2- گرودا49

3- سیمرغ50

3-1: سیمرغ در اوستا50

3-2:سیمرغ در شاهنامه 51

بخش سوم:تحلیل حکایت52

4- حکایت «ملک پیلان و خرگوش»

بخش اول: خلاصه حکایت56

بخش دوم: نمادشناسی56

1- خرگوش 56

1-1: خرگوش در ایران57

1-2: خرگوش در هند57

1-3: نمادشناسی خرگوش58

2- فیل59

2-1: فیل در ایران59

2-2: فیل در هند60

2- 3: نمادشناسی فیل61

بخش سوم: تحلیل حکایت 61

1- ماه در ایران 62

2- ماه در هند63

3- ماه و زن64

4- ارتباط آب و ماه در ایران65

5- ارتباط آب و ماه در هند65

6- ارتباط ماه و مرگ67

5- حکایت «بوف و زاغ»

بخش اول: خلاصه حکایت68

بخش دوم: نمادشناسی70

 1- زاغ(کلاغ70

1-1: زاغ(کلاغ) در ایران70

1-2: زاغ(کلاغ) در هند71

1-3 : نمادشناسی زاغ(کلاغ71

2- جغد72

2-1: جغد در ایران72

2-2: جغد در هند72

2-3 : نمادشناسی جغد73

بخش سوم: تحلیل حکایت73

1- خویشکاری زاغ در باب «بوف و زاغ73

1-1:چاره­جویی زاغ با آتش74

2- خویشکاری جغد در باب «بوف و زاغ75

2-1: غار76

4- تقابل نمادین زاغ و جغد78

6- حکایت «سیاح و زرگر»

بخش اول: خلاصه حکایت79

بخش دوم: نمادشناسی80

1- مار80

1-1: مار در ایران80

1-2: مار در هند81

1- 3: نمادشناسی مار82

2- ببر84

2-1: ببر در ایران84

2-2: ببر در هند85

2-3: نمادشناسی ببر86

3- بوزینه(میمون86

3-1: بوزینه در ایران87

 3-2: بوزینه در هند 87

3-3: نمادشناسی بوزینه88

بخش سوم: تحلیل حکایت88

7- دیگر حیوانات «کلیله و دمنه»

1-آهو89

2- باخه90

3- بط91

4- پلنگ92

5- خر92

6- خرچنگ93

7- راسو93

8- روباه94

9- غوک94

10- کبوتر95

11- گربه96

12- گرگ96

13- ماهی97

فصل سوم: بررسی کنش­های حیوانات و تحلیل ساختاری چند حکایت

بخش اول: بررسی کنش­ها100

1- آهو100

2- باخه100

3- ببر101

4- بط101

5- بوزینه101

6- پلنگ101

7- جغد101

8- خر101

 9- خرچنگ102

10- خرگوش102

11- راسو 102

12- روباه102

13- زاغ103

14- شتر103

15- شغال103

16- شیر104

17- غوک 106

18- فیل 107

19- کبک107

20- کبوتر107

21- گاو107

22- گربه107

23- گرگ108

24- مار108

25- ماهی108

26- مرغ ماهیخوار108

27- موش108

بخش دوم: تحلیل ساختاری چند حکایت109

1- حکایت «شیر و خرگوش» 109

1-1: بررسی ساختار کلی دو حکایت111

1-2:تحلیل تشابهات113

1-2-1: خصوصیات قهرمان در حکایت شیر و خرگوش113

1-2-2:خصوصیات قهرمان در حکایت بهیم سین و باکه114

1-3: خصوصیات ضد قهرمان115

1-3-1: در حکایت شیر و خرگوش115

 1-3-2: در حکایت بهیم سین و باکه115

1-4: چاره جویی­ها116

1-5:همانندیهای داستان ضحاک در شاهنامه با حکایت شیر و خرگوش و بهیما و باکه118

1-5-1: خصوصیات قهرمان در داستان ضحاک118

1-5-2:خصوصیات ضدقهرمان در داستان ضحاک118

1-5-3: چاره جویی در داستان ضحاک119

2- حکایت »شیر و گاو121

3-بررسی تطبیقی ساختار داستان بوف و زاغ با داستان پادشاه جهود و نصرانیان122

4- داستان پادشاه و برهمنان در کلیله و دمنه127

4-1 بررسی ساختاری داستان پادشاه و برهمنان در کلیله و دمنه با داستان بهرام گور و کنیزک در هفت­پیکر نظامی 129

فصل چهارم: بیان دو عامل دیگر ماندگاری «کلیله و دمنه»

بخش اول: بررسی چند اندیشه­ی بارز دینی134

1-1: زن در کلیله و دمنه134

1-2: زهد و ریاضت 138

1-3 : دوستی و ایثار و حفظ پیمان139

1-4 : حفظ جانوران و محیط زیست140

بخش دوم: کلیله و دمنه و تأویل­های رمزی143

فصل پنجم: نتیجه­گیری153

پی­نوشت167

تصاویر182

چکیده انگلیسی(abstract193

فهرست منابع 194

 نمودارها:

نمودار شماره(1156

نمودار شماره(2157

نمودار شماره(3158

 جداول:

جدول شماره(1)نمادها161

جدول شماره(2)کنش­ها163

جدول شماره(3)تطبیق ساختاری چند حکایت از کلیله و دمنه با داستان­های در ادبیات فارسی 166

 فهرست تصاویر:

تصویر 1: میترا در حال قربانی گاو(موزه واتیکان).(برگرفته از کتاب «آیین مهر»:50).

تصویر2:دورگا،تجسم نیروی خلاقه­ی شیوا(آیین مهر:61).

تصویر3 :خدای خورشید و كلاغ(آیین مهر:52).

تصویر4 : شیوا و خانواده­ی او. شیوا در حال به رشته كشیدن جمجمه مردگان است. نقاشی كانگرا1790، موزه­ی ویكتوریا و آلبرت(شناخت اساطیر هند:49).

تصویر5 :دورگا، یكی از جنبه­های زنانه­ی ایزد بزرگ، شیوا، كه زاده شد تا نابودگر دیوها باشد(دانشنامه اساطیر جهان:444).

تصویر6 : گرودا، شهریار پرندگان و مركوب و ناقل ویشنو(شناخت اساطیر هند:49).

تصویر7 : جتایو، تجسم گرودا، در حال حمله به «راونا» است؛ در این نبرد جتایو زخمی شد اما چندان زنده ماند كه «راما» را از ربوده شدن سیتا آگاه كند.نقاش مغول مربوط به سده­ی هفتم(شناخت اساطیر هند:106).

تصویر8 : دستبند برنجین مربوط به دوره­ی هخامنشی، مكشوفه از گنجینه جیحون(درآمدی بر اسطوره­ها و نمادهای ایران و هند:157).

تصویر9 : در آتش شدن سیتا برای اثبات پاكدامنی خود. نقاش مغولی سده هفدهم میلادی(شناخت اساطیر هند:111).

تصویر10 : كوزه­ی مربوط به زمان اشكانیان(درآمدی بر اسطوره­ها و نمادهای ایران و هند در عصر باستان:130).

تصویر11 : تندیس سرسوتی، ایزدبانوی آب، شعر و موسیقی در هند(شناخت اساطیر هند:159).

تصویر12 : ماه ـ زن(آیین مهر:52).

تصویر 13: تندیس دیانا، ایزدبانوی ماه در روم باستان(دانشنامه اساطیر جهان:384).

تصویر14 : كامه خدای عشق سوار بر فیلی نمادین و به هم برشده از زنانی كه در جستجوی محبت اویند. نقاشی تریچلی نوپولی، موزه­ی ویكتوریا و آلبرت(شناخت اساطیر هند:178).

تصویر15: كریشنا در حال رام كردن و رقصیدن بر تن اژدرمار اهریمن به نام كالیا، كالیا مقیم رود جمنا بود و كریشنا با رام كردن او به هنگام نوجوانی، مردمان ساحل رود را از وحشت رهانید. تندیس مفرغی از كهولا سده 16 میلادی، موزه ویكتوریا و آلبرت(شناخت اساطیر هند:101).

تصویر16: تندیس آسكله­پیوس، ایزد درمان در روم باستان(دانشنامه اساطیر جهان:384).

تصویر17: تندیس «مانجوسری«(manjusri)، تجسم بودایی خرد(دانشنامه اساطیر جهان؛76).

قیمت فایل فقط 16,900 تومان

خرید

برچسب ها : نمادشناسی حیوانات کلیله و دمنه بر مبنای اساطیر هند و ایران , نمادشناسی , حیوانات , کلیله و دمنه , اساطیر , هند , ایران , نماد , اسطوره , پروژه , پژوهش , مقاله , جزوه , تحقیق , دانلود پروژه , دانلود پژوهش , دانلود مقاله , دانلود جزوه , دانلود تحقیق

محمد غفوری تبار بازدید : 40 شنبه 09 بهمن 1395 نظرات (0)

آیا آل احمد رویکردی علمی – جامعه شناختی به مسائل اجتماعی داشته است

آیا آل احمد رویکردی علمی – جامعه شناختی به مسائل اجتماعی داشته است دسته: زبان و ادبیات فارسی
بازدید: 13 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 214 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 220

تحقیق حاضر قصد دارد زمینه های جامعه شناختی در آثار جلال آل احمد را بررسی نموده و آن را با کنش متقابل نمادی هربرت بلومر تطبیق نمایدفایل با فرمت ورد و تنظیم شده در 220صفحه قابل ویرایش می باشد

قیمت فایل فقط 16,900 تومان

خرید

آیا آل احمد رویکردی علمی – جامعه شناختی به مسائل اجتماعی داشته است 


این تحقیق در نظر دارد در فضای اندیشه و آثار یکی از مطرح ترین [1] و با نفوذترین [2] روشنفکران دوره اخیر حیات اجتماعی ایران جلال آل احمد کنکاش کرده و مقولات جامعه شناختی موجود در آثارش را شناخته و مدون سازد .

بیان واقعیتها از طرق تحلیل محتوای آثار نویسندگان علیرغم منزلت و پایگاه والای اجتماعی آنها بسیار مهم و در خور اعتنای جدی است ، در این راستا نقد و بررسی آراء اجتماعی آل احمد که در یکی از برهه های تاریخ معاصر ایران از ارج و اهمیتی برخوردار بوده از این مقوله مستثنی نیست .

 

 فهرست مطالب

 

« مقدمات و کلیات »   ۱

« تاریخچه مطالعاتی »   ۱

« بیان مساله »   ۷

« چار چوب نظری »   ۸

« نظریه هربرت بلومر »   ۹

« پرسشهای پژوهش »   ۱۳

« اهداف مطالعاتی »   ۱۵

« حدود مطالعاتی »   ۱۶

« اهمیت مطالعاتی »   ۱۷

« تعریف مفاهیم و اصطلاحات »   ۱۷

« جامعه شناسی »   ۱۸

« جامعه شناسی دین »   ۱۸

« روش شناسی »   ۱۸

« ایستایی شناسی اجتماعی »   ۱۹

« جامعه شناسی ادبیات »   ۱۹

« پویایی شناسی »   ۱۹

« تغییر و تحول اجتماعی »   ۱۹

« کارگزاران تغییر »   ۲۰

« جهان اعیان »   ۲۰

« کنش پیوسته »   ۲۰

« نظام روانشناختی یا از خود رهایی »   ۲۰

« نظام کنشی »   ۲۱

« واکنش گردگشتی »   ۲۱

« واکنش پیوسته »   ۲۱

« انسان سالم و انسان نا سالم »   ۲۲

مفهوم « Me »   ۲۲

مفهوم « I »   ۲۲

مفهوم خود یا « self  »   ۲۲

« جامعه نمادی و نا نمادی »   ۲۳

فصل دوم   ۲۴

« مـرور متــون مطــالعاتی »   ۲۴

« مرور متون مطالعاتی »   ۲۵

چند مورد از ویژگی های جلال آل احمد عبارتند از :   ۳۱

فصل سوم   ۴۱

« روش تحقیق »   ۴۱

« مدخل »   ۴۲

« رسش تحقیق »   ۴۲

طرح تحقیق :   ۴۳

فن تحقیق :   ۴۵

طرح تحلیلی :   ۴۵

طرح اجرایی :   ۴۸

فصل چهارم   ۴۹

« گرد آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات »   ۴۹

« گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات »   ۵۰

« شرایط عینی و ذهنی »   ۵۳

« جستارهای بنیادی جامعه شناسی »   ۶۰

الف- دیدگاه هستی شناختی در برخی تئوریهای جامعه شناسان غربی:   ۶۲

۱- دیدگاه ساختی و کارکرد گرایی( امیل دورکیم ، تالکوت پارسنز )   ۶۳

دیدگاه تضادگرائی(کارل مارکس )    ۶۶

دیدگاه تفهمی ( ماکس وبر)   ۶۸

هستی شناسی در دیدگاه کنش متقابل گرایی نمادی (هربرت بلومر)   ۷۳

دین و امور خدایی در آثار جلال آل احمد   ۷۴

انسان در اندیشۀ آل احمد   ۸۳

اجزاء و مفاهیم اصلی معرفت شناسی و روش شناسی   ۹۹

ب- دیدگاه روش شناسی و معرفت شناختی در برخی تئوریهای جامعه شناسان غربی: (دورکیم، پارسنز، مارکس، وبر، بلومر)   ۱۰۰

دیدگاه ساختی و کارکردگرایی (امیل دورکیم، تالکوت پارسنز)   ۱۰۱

نظریه جامعه شناختی شناخت از نظر دورکیم شامل سه قضیه است:   ۱۰۲

۲-دیدگاه تفهمی (ماکس وبر)   ۱۰۶

۳-دیدگاه متقابل گرایی نمادی ( هربرت بلومر)   ۱۰۸

روش شناسی و معرفت شناسی از دیدگاه جلال آل احمد   ۱۰۹

۳-اجزاء مفاهیم اصلی (( ایستایی شناسی اجتماعی ))   ۱۱۹

۱- دیدگاه ساختی و کارکرد گرائی ( دورکیم ، پارسنز )   ۱۲۰

۲- دیدگاه تضاد  گرائی ( کارل مارکس )   ۱۲۳

۳- دیدگاه تفهمی ( وبر )   ۱۲۴

در تشابه این سه دیدگاه می توان گفت که :   ۱۲۶

۴- کنش متقابل گرایی نمادی (هربرت بلومر )   ۱۲۷

ایستائی شناسی در اندیشه جلال آل احمد   ۱۲۸

جامعه شناسی سیاسی   ۱۲۸

جامعه شناسی اقتصادی   ۱۴۱

جامعه شناسی روستایی   ۱۴۸

اجزاء و مفاهیم اصلی « پویایی شناسی اجتماعی »   ۱۵۴

د – دیدگاه پویایی شناسی اجتماعی در برخی تئوریهای جامعه شناسان غربی: (دورکیم، پارسنز، مارکس، وبر، بلومر)   ۱۵۴

۱-دیدگاه ساختی و کارکرد گرائی (دورکیم، پارسنز)   ۱۵۵

۲-دیدگاه تضادگرائی (کارل مارکس)   ۱۵۷

۳-دیدگاه تفهمی (ماکس وبر)   ۱۵۹

۴-کنش متقابل گرائی نمادی (هربرت بلومر)   ۱۶۱

شرایط تغییر از نظر جلال آل احمد   ۱۶۲

مراحل تغییر از نظر جلال آل احمد   ۱۶۶

کارگزاران تغییر در اندیشه جلال آل احمد   ۱۷۲

اما جلال آل احمد چه گروه هایی را عامل تغییر معرفی می کند ؟   ۱۷۳

تحلیل تکنیکی و تئوریکی   ۱۸۶

فصل پنجم   ۱۹۴

« استنتاج و توصیه ها »   ۱۹۴

« نتایج تحقیق»   ۱۹۵

انسان در افکار آل احمد   ۱۹۶

پیشنهادات   ۲۰۴

ضمائم   ۲۰۶

زندگینامه –  سالشمار زندگی –  فهرست کتب با سال انتشار کتابنامه       «  فارسی- لاتین »   ۲۰۶

زندگینامه جلال آل احمد   ۲۰۷

سالشمار جلال آل احمد   ۲۱۴

آثار جلال آل احمد   ۲۱۶

« مرور متون مطالعاتی »

تحقیق حاضر قصد دارد زمینه های جامعه شناختی در آثار جلال آل احمد را بررسی نموده و آن را با کنش متقابل نمادی هربرت بلومر تطبیق نماید به همین خاطر در فصل اول با اشاره به تاریخچۀ مطالعاتی، بیان مسأله، چارچوب نظری، پرسشهای تحقیق، اهداف مطالعاتی، حدود مطالعاتی و تعریف اصطلاحات درصدد راهنمایی تحقیق در کانال معین و درست آن بوده و پس از مشخص نمودن این کانال، محقق درصدد ارائه متون مربوط در ارتباط با موضوع برآمده تا بتواند به تقسیم بندی درستش از پدیدۀ مورد مطالعه براساس مطالب نظری دست یافته و بتواند اطلاعات بدست آمده در ارائه پژوهش را با توجه به آنها تفسیر نماید.

نخستین کتابی که در این فصل مورد بررسی قرار می گیرد، کتاب نقد و تحلیل و گزیده داستانهای جلال آل احمد نوشتۀ حسین شیخ رضایی است که شامل دو بخش است، بخش نخست شامل مقدمه، زندگی و آثار آل احمد، ویژگی های عمومی قصه نویسی آل احمد، داستان کوتاه، داستان بلند و رمان ، پیوست ، ادبیات اعتراف و نثر است و در بخش دوم : گزیده داستانهای جلال آل احمد از قبیل گنج، روزهای خوش، سه تار، بچه های مردم، رساله ی پولوس رسول به کاتبان، سمنو پزان، زن زیادی ، گلدسته ها و فلک، جشن فرخنده ، شوهرآمریکایی،سرگذشت کندوها، مدیر مدرسه، نون و القلم، خواهرم و عنکبوت،   خونابه ی انار و خانم نزهت الدوله می باشد.

چند مورد از ویژگی های جلال آل احمد عبارتند از :

۱-   ضرباهنگ زندگی شخصی آل احمد، ضرباهنگی تند بوده است و تعداد دفعاتی که آل احمد به کلی مسیر زندگی خود را عوض کرده و راهی نو در پیش گرفته است هم زیاد است. تحصیل علوم دینی، گریختن از مذهب، رفتن به حزب توده و …

۲-   ویژگی دیگر آل احمد جایگاه معلمی و مرشدیتی است که او برای خود قائل است . نگاه او به بسیاری از اطرافیانش، نگاه معلم به شاگرد است.

۳-   ویژگی سوم آل احمد، عدم درنگ کافی و عدم تعمق بر مسائل مربوط به اندیشه و تفکر است.

 آل احمد خود بارها به این موضوع اشاره کرده که :

« روشنفکر باید در باب همه چیز، حتی چیزهایی که در آن متخصص نیست نیز ظهار نظر کند. چرا که با داشتن عنوان روشنفکری، سکوت در برابر بسیاری از پدیده ها، به معنای تأیید آن ها است .»[۱۰]

« و سرانجام آخرین خصلتی از آل احمد که در نثر او نیز انعکاس یافته، رویکرد و توجه او به اجتماع، مردم، لایه های مختلف اجتماع و سنت ها است.»[۱۱]

پس با توجه به ویژگیهای فوق می توان گفت که نثر آل احمد، دقیقاً انعکاسی از ویژگیهای فکری و روانی او است و این ویژگیها در تار و پود نثر او تنیده شده است. به عبارتی اتخاذ چنین نثری از اقتضائات جهان بینی آل احمد است و او با داشتن چنین بستری به گزینش تکه های مختلفی از نثرهای کهن و غربی دست زده است.

شیخ رضایی در قسمت دوم کتاب به گزیدۀ داستانهای آل احمد که در اول این مکتوبه به آنها اشاره شد می پردازد و یک جمع بندی کلی از آنها را ارائه      می کند .

کتاب دوم که مورد بررسی قرار می گیرد، کتاب از چشم برادر نوشتۀ شمس آل احمد برادر جلال آل احمد می باشد. این کتاب مشتمل بر یازده بخش به شرح زیر می باشد:

بخش اول: مرگ، که جریان مرگ جلال و حوادث و اتفاقات قبل و بعد از مرگ را تشریح می کند.

بخش دوم: تولد، در این بخش به زمان و مکان تولد جلال، خاطرات کودکی چگونگی مرگ پدر جلال و تعداد برادران و خواهران جلال و خلاصه وصیت پدر ، دوستان پدر و اطرافیان خانوادگی جلال را توضیح می دهد.

بخش هفتم: در نویسندگی، در این قسمت شمس دربارۀ نویسندگی جلال، چگونگی نظرخواهی ایشان از اطرافیان، وارسی های جلال قبل از چاپ کتابهایش ، تلقی جلال از نویسندگی و شیوۀ نویسندگی جلال می نویسد که جلال از نظر برادر نویسنده ای است سوای سایر نویسندگان و در مورد ایشان بیان می دارد که :

« هر پرنده ای می پرد اما پریدن پروانه و سار و حاجی لک لک یکسان نیست و …[۱۳] ».

 

نوع فایل: word

سایز: KB 214 KB

 تعداد صفحه:220 

قیمت فایل فقط 16,900 تومان

خرید

برچسب ها : آیا آل احمد رویکردی علمی – جامعه شناختی به مسائل اجتماعی داشته است , آل احمد , رویکردی علمی , جامعه شناختی , مسائل اجتماعی , روش شناسی , تحقیق , پایان نامه , پروژه , پژوهش , دانلود پژوهش , دانلود تحقیق , دانلود جزوه , دانلود مقاله , دانلود پایان نامه , دانلود پروژه

محمد غفوری تبار بازدید : 43 شنبه 09 بهمن 1395 نظرات (0)

بررسی سیر تاریخی زبان و ادبیات عرب از دوره صفویه تا قاجاریه

بررسی سیر تاریخی زبان و ادبیات عرب از دوره صفویه تا قاجاریه دسته: زبان و ادبیات فارسی
بازدید: 12 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 20720 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 142

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (MA)گرایشزبان و ادبیات عرب بررسی سیر تاریخی زبان و ادبیات عرب در ایران از دوره صفویه تا قاجاریه در فاصله زمانی بین سالهای 910هـق الی 1210هـق می باشدفایل با فرمت ورد و تنظیم شده 142 صفحه قابل ویرایش می باشد

قیمت فایل فقط 12,900 تومان

خرید

بررسی سیر تاریخی زبان و ادبیات عرب از دوره صفویه تا قاجاریه

 

چکیده :

در این پایان نامه به بررسی سیر تاریخی ادبیات عرب در ایران در سه دوره صفویه ، زندیه و افشاریه پرداخته شده است.بدین منظور ابتدا در مقدمه فصل دوم به بیان تاریخ ادبیات عرب در ایران پرداخته شده است و به وضعیت این زبان در دوره های سوم و چهارم قمری اشاره شده است.و دلایلی بر عدم شکوفا شدن ادبیات عرب ذکر گردیده است.پس از آن سیر تاریخی زبان و ادبیات عرب در دوره صفویه و تاریخچه صفویه در ایران بیان شده است و در ادامه پادشاهان دوره صفویه ، مراکز مهم علم و تربیت عنوان گردیده است.

و نظر به اهمیت موضوع مهاجرت علمای عرب زبان به ایران بخشی را به این مهم اختصاص داده شده است.و با دسته بندی این دوران ابتدا علمای مهم عربی گوی قرن دهم ، قرن یازدهم وقرن دوازدهم هجری قمری که همزمان با دوره صفویه بودند به رشته تحریر در آمده است.در ادامه وبا توجه به همزمان بودن تقریبی دوره افشاریه و زندیه فصل پنجم ، این دوره را مورد بررسی قرار داده است.و به شرح زندگی عالمان دو دوره فوق پرداخته شده است.و در نهایت با نتیجه گیری به بیان و دلایل رشد ادبیات عرب در ایران ، ادبیات عرب اعم از نثر و نظم و سایر موارد در این خصوص ارائه گردیده است و به این باور می توان رسید که در این دوران بیشتر عالمان با پیش زمینه ادبیات عرب در غالب مذهب تشیع به مدح ائمه (ع) پرداخته اند و گاهی به مدح دیگر عالمان و زمانی به مرثیه سرایی اکتفا کرده اند.مطالب خود را در باب اجازات و شروح بیان نموده و به زنده نگه داشتن ادبیات عرب در ایران پرداخته اند و عالمان به بیان غزل ، قصیده ، وشعرهای سطحی و برگرفته از شیوه های قدما بسنده می نمودند و به تعلیم و تعلم قناعت نموده اند.

 

فهرست مطالب

 

فصل اول- کلیات طرح

۱-۱ بیان مسئله ۲

۱-۲ هدفهای تحقیق ۲

۱-۳ اهمیت موضوع تحقیق وانگیزه های انتخاب ان ۲

۱-۴ سوالات فرضیه تحقیق ۳

۱-۵ روش تحقیق ۳

۱-۶قلمرو تحقیق ۳

۱-۷مشکلات تحقیق ۳

فصل دوم

۲-۱مقدمه ۵

۲-۲ زبان و ادبیات عربی وفارسی در دوره صفویه ۸

۲-۳تاریخ صفویه ۱۱

۲-۴ پادشاهان صفویه ۱۴

۲-۵ مدارس دوره صفویه ومراکز علم وتربیت ۱۴

۲-۶ مهاجرت علمای عرب زبان به ایران وتاثیر ادبی انها ۱۶

۲-۷ زبان وادبیات عرب وعلوم در اوایل قرن دهم ۱۷

۲-۸ علما ودانشمندان قرن دهم ۱۹

۲-۸-۱ الکرکی محقق الثانی ۱۹

۲-۸-۲ غیاث الدین شیرازی ۲۰

۲-۸-۳ کمال الدین اردبیلی ۲۰

فصل سوم

۳-۱ مقدمه ۲۳

۳-۲ زبان وادبیات عرب در قرن یازدهم در ایران ۲۳

۳-۳علمای اسلامی در قرن یازدهم همزمان با قرن دوم صفویه ۲۵

۳-۴ علما وادبای عربی گوی قرن یازدهم ۲۷

۳-۴-۱ الخلخالی ۲۷

۳-۴-۲ شیخ محمد حسن بن زین الدین شهید ثانی بن علی بن احمد عاملی ۲۷

۳-۴-۳ شیخ بهایی ۳۱

۳-۴-۴ شیخ لطف الله اصفهانی ۴۳

۳-۴-۵ میر داماد ۴۵

۳-۴-۶ ملا صدرای شیرازی ۴۶

۳-۴-۷ میر فندرسکی ۴۸

۳-۴-۸ محمد الحرفوشی عاملی ۴۹

۳-۴-۹ عبد الرزاق لاهیجی ۵۲

۳-۴-۱۰ محمد مومن شیرازی ۵۲

۳-۴-۱۱ مولا زکی الدین علی قهپایی ۵۸

۳-۴-۱۲ علامه شیروانی ۵۹

۳-۴-۱۳ شیخ جلیل عاملی مشغری جبغی ۵۹

۳-۴-۱۴ محقق سبزواری ۶۳

۳-۴-۱۵ فیض کاشانی ۶۳

۳-۴-۱۶ سید عبدالله خان موسوی ۶۶

۳-۴-۱۷ اقا حسین خوانساری ۶۶

فصل چهارم

۴-۱ مقدمه ۷۰

۴-۲ علما و ادبای عربی گوی قرن دوازدهم ۷۰

۴-۲-۱ قاضی سعید قمی ۷۰

۴-۲-۲ شیخ عبد القاهر عبادی ۷۳

۴-۲-۳ علامه مجلسی ۷۵

۴-۲-۴ سید نعمت اله جزایری ۷۸

۴-۲-۵ شیخ حر عاملی ۷۹

۴-۲-۶ میر محمد صالح خاتون آبادی ۱۰۱

۴-۲-۷ حسن لاهیجی ۱۰۱

۴-۲-۸ شیخ سلیمان ماحوزی بحرانی ۱۰۱

۴-۲-۹ اقا جمال الدین محمد خوانساری ۱۰۲

۴-۲-۱۰ میرزا محمد مشهدی قمی ۱۰۶

۴-۲-۱۱ فاضل هندی ۱۰۷

۴-۲-۱۲ سید صدر ۱۰۹

فصل پنجم

۵-۱ مقدمه ۱۱۲

۵-۲ دوره افشاریه ۱۱۲

۵-۳ دوره زندیه ۱۱۴

۵-۴ زبان وادبیات عرب در دوره افشاریه وزندیه ۱۱۴

۵-۵ علما وادبای عربی گوی قرن دوازدهم (افشاریه وزندیه) ۱۱۵

۵-۵-۱ سید قطب الدین محمد نیریزی شیرازی ۱۱۵

۵-۵-۲ محمد اسماعیل مازندرانی خواجوی ۱۱۷

۵-۵-۳ محمد نراقی ۱۱۸

۵-۵-۴ میرزای قمی ۱۱۸

۵-۵-۵ محمد مهدی الطباطبائی البروجردی البحر العلوم ۱۲۰

فصل ششم

۶-۱ مقدمه ۱۲۳

۶-۲ نتیجه گیری ۱۲۳

فهرست منابع ۱۲۷

 

۱-۱ بیان مسئله

بررسی سیر تاریخی زبان و ادبیات عرب در ایران از دوره صفویه تا قاجاریه در فاصله زمانی بین سالهای ۹۱۰هـ..ق الی ۱۲۱۰هـ..ق می باشد. با توجه به فارسی زبان بودن ایرانیان ، حس کنجکاوی در مورد ضعف ادبیات عرب در ایران ، همچنین اوج گیری شیعه و تقابل به وجود آمده با تسنن و چگونگی تسری و داخل شدن ادبیات عرب در ایران آن زمان بود، که مرا برآن داشت تا سیر تحولی ادبیات عرب در این دوره را بررسی کنم و آشنایی بیشتر با این سیر تحولاتی را عرضه نمایم.

۱-۲ هدف های تحقیق

به طور اجمال می توان هدف از تحقیق فوق را در چند مسئله بیان نمود،به طوری که نه تنها اطلاعاتی از زبان ادبیات عرب بر ما آشکار سازد. بلکه بتوان اطلاعاتی در زمینه ادبیات عرب در این دوره و شناخت تحولات این دوره را برای ما نمایان سازد. که به اجمال به بیان اهداف مورد نظر به صورت فهرست وار می پردازم.

۱- بررسی دوران صفویه ، افشاریه و زندیه شامل سلاطین و وضعیت این دوران ۲- علما و دانشمندان و نویسندگان و آثار علمی آنها که نوشته شده است و وسوابقی که از انها در دسترس ما می باشد.۳-نمونه ای از ادبیات شعری عالمان در قرون۱۰ و۱۱ و۱۲وترجمه ابیات

۱-۳ اهمیت موضوع تحقیق و انگیزه انتخاب آن

باید اذعان نمود از آن جهت این موضوع اهمیت دارد که کمتر شخصی ادبیات عرب این زمان را مورد تحلیل قرار داده است . در این زمان ادبیات عرب به نوعی دارای نقصان شده است چرا که از طرفی سلاطین به نوعی مخالفت خود را با ترویج ادبیات عرب اظهار داشته اند و از طرفی شاهان ایرانی زنده نگاه داشتن ادبیات فارسی را در اذهان خود پرورش می دادند. پس انگیزه بیشتر من جهت انتخاب موضوع فوق ارتباط کاری،تحصیلی و بررسی وضعیت ادبیات عرب در آن زمان میباشد لذا بر آن شدم که موضوع رابررسی نمایم.

۱-۴ سوالات فرضیه تحقیق

سوالاتی که برایم در این زمینه مطرح شد عبارتند از :

۱- دوران صفویه و افشاریه و زندیه چه دوره ای  می باشند؟

۲- چه دانشمندان و نویسندگانی در این دوره در ایران می زیسته و فعالیت می کرده اند؟

۳- آیا نمونه ای از شعرا در زمینه ادبیات عرب توسط نویسندگانی ایرانی موجود می باشد؟

۴- سیر تاریخی ادبیات عرب ونقش دانشمندان و علما و مدارس در سه دوره فوق

فرضیه های تحقیق : شامل ادبیات عرب و چگونگی عدم شکوفایی در سه قرن فوق و نویسندگان در دوره مورد نظر ، علل فترت ادبیات عرب ، برخورد علما با ادبیات عرب ، چگونگی رفتار سلاطین با ادبیات عرب و علت پس رفت ادبیات عرب در این دوره.

۱-۵ روش تحقیق: کتابخانه ای و فیش برداری- اینترنت

۱-۶ قلمرو تحقیق : کتابخانه مجلس شورای اسلامی کتابخانه ملی- اینترنت- کتابخانه حوزه علمیه خوانسار.

۱-۷ مشکلات تحقیق : موجود نبودن تحقیق و پیشینه ای در رابطه با موضوع فوق.

عدم دسترسی به منابع کتب که در دوره فوق به نکارش  درآمده.

 

نوع فایل: word

سایز:20.2 MB  

تعداد صفحه:142

قیمت فایل فقط 12,900 تومان

خرید

برچسب ها : بررسی سیر تاریخی زبان و ادبیات عرب از دوره صفویه تا قاجاریه , بررسی سیر تاریخی زبان , سیر تاریخی زبان , زبان و ادبیات عرب , دوره صفویه تا قاجاریه , دوره صفویه , قاجاریه , تحقیق , پایان نامه , پروژه , پژوهش , دانلود پژوهش و تحقیق , دانلود جزوه , دانلود مقاله , دانلود پایان نامه , دانلود پروژه

محمد غفوری تبار بازدید : 46 شنبه 09 بهمن 1395 نظرات (0)

بررسی تاریخ وادبیات اندلس

بررسی تاریخ وادبیات اندلس دسته: زبان و ادبیات فارسی
بازدید: 51 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 114 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 107

وقتی سخن ازاندلس پیش می آید،لزوم بررسی تاریخ وادبیات آن درذهن خطورمی کنداندلس تاریخی گسترده وپرآشوب دارد فایل با فرمت ورد و تنظیم شده در 107صفحه قابل ویرایش می باشد

قیمت فایل فقط 9,900 تومان

خرید

بررسی تاریخ وادبیات اندلس

 

یکی ازراههایی که برای شناخت یک کشور ویژگی های آن وجودداردبررسی تاریخ آن سرزمین ومطالعه ادبیات آن است.وقتی سخن ازاندلس پیش می آید،لزوم بررسی تاریخ وادبیات آن درذهن خطورمی کند.اندلس تاریخی گسترده وپرآشوب دارد.دسته های مختلفی چون بربرها،گوتها،مسیحیان ومسلمانان درآنجاحکومت وقدرت نمایی کرده اند. ازاین روی برآن شدیم که تحلیلی ازدوره حکومت مسلمانان دردوره امویان داشته باشیم.مسلمانان تقریباًهشت قرن دراندلس زندگی کردندوتوانستندباتکیه برقوای نظامی وارداین کشورشوند

 

 فهرست مطالب

 

مقدمه   ۱

۱-۱آندلس   ۴

۱-۲  فتح اندلس   ۵

۱-۳ از فتح تابرپایی دولت اموی   ۹

۱-۴ «حکومت اموی از برپایی تا سرنگونی»   ۱۷

۱-۴-۱ عصر امارت:   ۱۷

۱-۴-۲ عصر خلافت:   ۲۵

۲-۱شعر اندلسی   ۳۹

۲-۲ ویژگی های شعر اندلسی:   ۳۹

الف: طبیعت   ۴۰

ب: زبان سهل وروان   ۴۱

ج: وسعت خیال، زیبایی وتزیین الفاظ   ۴۱

د: عدم تعمق فکری:   ۴۲

ه: تقلید از ادب شرق:   ۴۲

۲-۲-۱ شعر موشح:   ۴۴

۲-۲-۲ شعر زجل:   ۴۶

۳-۱ عبدالرحمن الداخل (صقر قریش)   ۴۷

۳-۱ اشعار غنایی(احساسی)   ۴۷

۳-۱-۲ اشعار سیاسی:   ۴۹

۳-۲ هشام بن عبدالرحمن الداخل   ۵۴

۳-۲-۱ ویژگی شعری:   ۵۵

۳-۳ الحکم بن هشام (الربضی)   ۵۵

۳-۳-۱ اشعار حماسی:   ۵۵

۳-۳-۲ غزلیات:   ۵۸

۳-۳-۳ ویژگی شعری :   ۶۰

۳-۴عبدالرحمن الثانی بن الحکم المعروف بالأوسط   ۶۱

۳-۴-۱ غزلیات   ۶۲

۳-۴-۲ج: شعر حکمی:   ۶۷

۳-۴-۳ ویژگی شعری:   ۶۸

۳-۵ محمدبن عبدالرحمن الثانی   ۶۹

۳-۵-۱ الف: غزل   ۶۹

۳-۵-۲ ویژگی شعری:   ۷۰

۳-۶ عبدالله بن محمد بن عبدالرحمن الثانی   ۷۱

۳-۶-۱غزلیات:   ۷۱

۳-۶-۲زهدیات   ۷۳

۳-۶-۳ شعر هجاء   ۷۴

۳-۶-۴ ویژگی شعری:   ۷۴

۳-۷ عبدالرحمن الثالث بن محمد الملقب بالناصر:   ۷۶

۳-۷-۱ ویژگی شعری:   ۷۹

۳-۸-۱ غزلیات   ۷۹

۳-۸-۲ ویژگی شعری   ۸۰

۳-۱۰ سلیمان بن الحکم الثانی بن الناصر «المستعین بالله»   ۸۱

۳-۱۰-۱ شعر سیاسی   ۸۱

۳-۱۰-۲ غزلیات   ۸۲

۳-۱۰-۳ ویژگی شعری :   ۸۶

۳-۱۱عبد الرحمن بن هشام عبدالجبار بن عبد الرحمن الناصر ( المستظهربالله).   ۸۷

۳-۱۱-۱ غزلیات :   ۸۷

۳-۱۱-۲ویژگی شعری :   ۹۲

نتیجه گیری   ۹۴

فهرست منابع   ۹۸

مقدمه

یکی ازراههایی که برای شناخت یک کشور ویژگی های آن وجودداردبررسی تاریخ آن سرزمین ومطالعه ادبیات آن است.وقتی سخن ازاندلس پیش می آید،لزوم بررسی تاریخ وادبیات آن درذهن خطورمی کند.اندلس تاریخی گسترده وپرآشوب دارد.دسته های مختلفی چون بربرها،گوتها،مسیحیان ومسلمانان درآنجاحکومت وقدرت نمایی کرده اند. ازاین روی برآن شدیم که تحلیلی ازدوره حکومت مسلمانان دردوره امویان داشته باشیم.مسلمانان تقریباًهشت قرن دراندلس زندگی کردندوتوانستندباتکیه برقوای نظامی وارداین کشورشوند.آنان دراین مدت پایه های تمدنی درخشان راپایه ریزی کردندودرزمینه های علمی وفرهنگی به پیشرفتهای چشمگیری دست یافتند.درنتیجه این سرزمین یکی ازمراکز مهم انتقال تمدن اسلامی به اروپاوهمچنین پل ارتباطی میان شرق وغرب درزمینه های مختلف فرهنگی شد.دراین مدت حکومت های مختلفی دراندلس حکمرانی کردند که یکی ازآنهاحکومت اموی است.حکومت اموی دراندلس،حکومتی مقتدربوده وویژگیهایی داشته است.دراین دوره دامنه ادب گسترش یافت وبرتعدادشاعران وادیبان افزوده شد.وبسیاری ازعلمای شرق رابه خودجذب کرند.ودانشمندان بزرگی راپرورش دادندکه هرکدام ازآنهاآثاربسیار ارزنده علمی وفلسفی راداشتند.خودامراء هم اهل شعروادب بودندوشعردرنزدآنهاجایگاه خاصی پیداکرد.

اکثرتحقیقات پیشین تنها اشاره ای گذرا به این موضوع داشتند.لذاانگیزه من ازانتخاب این موضوع ، جمع آوری و بررسی شعرامرای اموی بوده وبرای اینکه بحث تازه ای درزمینه تاریخ امویان دراندلس انجام شودسبب شدتابه این موضوع بپردازم وبرای انجام این پژوهش ازکتابها ومنابع موجوددرکتابخانه های ایران استفاده کردم.

توجه به شعرامرای اموی چیزجدیدی نبوده،درباره پیشینه چنین موضوعی بایدگفت که درزمان مستنصرهم یک چنین کاری انجام شده.همانطورکه حمیدی درکتاب جذوۃ المقتبس به این نکته اشاره کردکه:اوازهرفرصتی برای تشویق به تالیف استفاده می کرد.گویندکه وقتی برای یکی ازنبردهایش از قرطبه بیرون می رفت(۳۲۵ق/۹۶۳م)،ابن صفارخواست که به دلیل ضعف جسمی ازهمراهی بااوخودداری کند،حکم به این شرط پذیرفت که تعهدکنداشعارامراء وخلفای اموی رادرکتابی گردآورد؛درست مانندکاری که صولی درزمینه اشعارعباسیان انجام داده است.ابن صفارهم پذیرفت وچنین کتابی راتالیف نمود.جالب اینکه احمدبن نصر،پیش ازبازگشت مستنصر،کتاب رادرطلیطله از داوبر دو مستنصرازدیدنش بسیارشادمان شد.(۹۵۱،۱/۳۹۴).امامتاسفانه این کتاب بدست مانرسیده است.وبعدازآن هم کارمستقلی دراین زمینه انجام نشده بود.تااینکه من درمیانه کاربه کتابی برخوردکردم به نام الامراء الامویون الشعراء فی اندلس نوشته ابراهیم بیضون.نویسنده دراین کتاب برخی ازاشعارامراءراگردآوری کرده وبه نقدوتحلیل آنهاپرداخته.اماتفاوت کارمن بااین کتاب دراین است که علاوه برگردآوری همه اشعاربه دسته بندی وبررسی ویژگی های شعری آنها پرداختم ودرانتهای اشعارهریک ازامراءبه نکات بلاغی آن اشاره ای داشته ام.

۱-۱آندلس

آندلس ، نامی است که عرب ها به شبه جزیره ایبریا، واقع در جنوب اروپا اطلاق کردند. این سرزمین در نزد یونانیان به نام ایبریا ودر نزد رومیان به اسم اسپانیا خوانده می شد. (بدر، ۱۹۸۰، ۹۵)

 گمان می رود که این کلمه،تحریف شده کلمه واندالیسیا باشدکه این نام از مهاجمین واندال گرفته شده است.آنان مردمی از نژاد ژرمن ویا اصل اسلاوی بودند که پس از استقرار در شبه جزیره ایبریا،دولت خود را به شمال آفریقا توسعه داده وبر آن منطقه نیز حکومت کردند. (بستانی، بی تا، ۴۷۲-۴۷۱)

از این رو نخستین قومی که در دوران کهن در این سرزمین ساکن شدند،اندلوش (اندلس،فندلس) نامیده شد. (حجی،۱۹۹۷، ۳۷)

شبه جزیره ایبریه در جنوب غربی قاره اروپا واقع است،که به وسیله کوه های برانس از قاره اروپا، وتنگه جبل الطارق از شمال قاره آفریقا جدا شده است. از شمال غربی تا جنوب غربی آن در امتداد آبهای اقیانوس اطلس واز شرق تا جنوب شرقی آن در امتداد دریای مدیترانه است. (مقری، ۱۹۶۸،۱/۱۵۲،حجی،۱۹۷۷، ۳۵). بدین ترتیب اندلس ناحیه ای است آباد وخرم که دارای کوه ها وآب های روان ومعادنی از زر وسیم وبناهایی سنگی داشته است؛ مورخان اسلام وغرب از آن به نام “بهشت سرزمین های اسلامی” یاد کرده اند. (حمیری، ۱۹۳۷، ۱۶۲).

۱-۲  فتح اندلس

هنگامی که نیروهای مسلمان در کناره های نزدیک و جزیره های همسایه اسپانیا گسترش می یافت[۱] این سرزمین تحت حکومت گوت ها بود. (ابن قتیبه، ۱۹۶۷ ،۲/۸۶-۸۵). مسلمانان، مغرب دور راگشوده وبر شهر طنجه دست یافته بودند وبرای سیطره کامل بر مغرب، کافی بود شهر سبته اگر در مقابل طنجه ودر سوی دیگر زبانه مغربی قرار داشت، به تصرف خود در آورند. تصرف این شهراز آن جهت برای مسلمانان دشوار بود که فرمان روای شهر-کنت جولیان- با تمام توان به دفاع از آن پرداخت وهر گونه حمله ای را که به منظور فتح آنها آن جا رخ می داد، دفع می کرد. با این وصف، موسی پسرنصیر[۲]، مشتاق دستیابی بر این شهر مستحکم شد وسرانجام به آن چه می خواست، رسید.(مونس، ۱۹۵۹، ۵۲)

مسلمان زمانی که مغرب را به طور کامل فتح کردند، طبیعی بود که موج کشور گشایی شان آرام نگیرد ولذا طارق[۳]با سپاهیان عرب همراه خود، در کنار طنجه اردو زد. (بلاذری، ۱۹۵۹، ۲۳۲)

موسی نیز نوزده هزار سپاهی از بربرهای به اسلام گرویده رابا سلاح وذخیره کامل در اختیار طارق قرار داد. با گذشت زمان وپس از انتشار اسلام درمغرب، مردم آن سرزمین برای پیش بردن پرچم آیین نو، جرأت وآمادگی پیدا کردند. بدین ترتیب اندیشه فتح اندلس یا اسپانیای اسلامی به اذهان آنان خطور کرد. (مقری، ۱۹۶۸، ۱/۱۰۷، ۱۱۱، ۱۱۷)

در این هنگام نامه ای از کنت جولیان به موسی رسید که در آن مسلمانان را به فتح اندلس فراخوانده و وعده داده بود که سنگرهای خود را به ایشان خواهد سپرد. موسی از طریق منابع اطلاعاتی کنت جولیان وهم پیمانانش با خبرشد که اوضاع داخلی اسپانیا سخت دچار آشفتگی واختلاف سیاسی است واز این روی، به ندای وی پاسخ مثبت داد. (ابن عذاری، ۱۹۵۱، ۴/۲؛ مؤلف مجهول، ۱۹۸۱، ۵)

 

نوع فایل: word

سایز 114 KB  

تعداد صفحه:107

قیمت فایل فقط 9,900 تومان

خرید

برچسب ها : بررسی تاریخ وادبیات اندلس , بررسی تاریخ وادبیات اندلس , تاریخ وادبیات اندلس , ادبیات اندلس , اندلس , حکومت اموی , تحقیق , پایان نامه , پروژه , پژوهش , دانلود پژوهش , دانلود تحقیق , دانلود جزوه , دانلود مقاله , دانلود پایان نامه , دانلود پروژه

محمد غفوری تبار بازدید : 39 شنبه 09 بهمن 1395 نظرات (0)

آیا آل احمد رویکردی علمی – جامعه شناختی به مسائل اجتماعی داشته است

آیا آل احمد رویکردی علمی – جامعه شناختی به مسائل اجتماعی داشته است دسته: زبان و ادبیات فارسی
بازدید: 11 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 214 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 220

تحقیق حاضر قصد دارد زمینه های جامعه شناختی در آثار جلال آل احمد را بررسی نموده و آن را با کنش متقابل نمادی هربرت بلومر تطبیق نمایدفایل با فرمت ورد و تنظیم شده در 220صفحه قابل ویرایش می باشد

قیمت فایل فقط 16,900 تومان

خرید

آیا آل احمد رویکردی علمی – جامعه شناختی به مسائل اجتماعی داشته است 


این تحقیق در نظر دارد در فضای اندیشه و آثار یکی از مطرح ترین [1] و با نفوذترین [2] روشنفکران دوره اخیر حیات اجتماعی ایران جلال آل احمد کنکاش کرده و مقولات جامعه شناختی موجود در آثارش را شناخته و مدون سازد .

بیان واقعیتها از طرق تحلیل محتوای آثار نویسندگان علیرغم منزلت و پایگاه والای اجتماعی آنها بسیار مهم و در خور اعتنای جدی است ، در این راستا نقد و بررسی آراء اجتماعی آل احمد که در یکی از برهه های تاریخ معاصر ایران از ارج و اهمیتی برخوردار بوده از این مقوله مستثنی نیست .

 

 فهرست مطالب

 

« مقدمات و کلیات »   ۱

« تاریخچه مطالعاتی »   ۱

« بیان مساله »   ۷

« چار چوب نظری »   ۸

« نظریه هربرت بلومر »   ۹

« پرسشهای پژوهش »   ۱۳

« اهداف مطالعاتی »   ۱۵

« حدود مطالعاتی »   ۱۶

« اهمیت مطالعاتی »   ۱۷

« تعریف مفاهیم و اصطلاحات »   ۱۷

« جامعه شناسی »   ۱۸

« جامعه شناسی دین »   ۱۸

« روش شناسی »   ۱۸

« ایستایی شناسی اجتماعی »   ۱۹

« جامعه شناسی ادبیات »   ۱۹

« پویایی شناسی »   ۱۹

« تغییر و تحول اجتماعی »   ۱۹

« کارگزاران تغییر »   ۲۰

« جهان اعیان »   ۲۰

« کنش پیوسته »   ۲۰

« نظام روانشناختی یا از خود رهایی »   ۲۰

« نظام کنشی »   ۲۱

« واکنش گردگشتی »   ۲۱

« واکنش پیوسته »   ۲۱

« انسان سالم و انسان نا سالم »   ۲۲

مفهوم « Me »   ۲۲

مفهوم « I »   ۲۲

مفهوم خود یا « self  »   ۲۲

« جامعه نمادی و نا نمادی »   ۲۳

فصل دوم   ۲۴

« مـرور متــون مطــالعاتی »   ۲۴

« مرور متون مطالعاتی »   ۲۵

چند مورد از ویژگی های جلال آل احمد عبارتند از :   ۳۱

فصل سوم   ۴۱

« روش تحقیق »   ۴۱

« مدخل »   ۴۲

« رسش تحقیق »   ۴۲

طرح تحقیق :   ۴۳

فن تحقیق :   ۴۵

طرح تحلیلی :   ۴۵

طرح اجرایی :   ۴۸

فصل چهارم   ۴۹

« گرد آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات »   ۴۹

« گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات »   ۵۰

« شرایط عینی و ذهنی »   ۵۳

« جستارهای بنیادی جامعه شناسی »   ۶۰

الف- دیدگاه هستی شناختی در برخی تئوریهای جامعه شناسان غربی:   ۶۲

۱- دیدگاه ساختی و کارکرد گرایی( امیل دورکیم ، تالکوت پارسنز )   ۶۳

دیدگاه تضادگرائی(کارل مارکس )    ۶۶

دیدگاه تفهمی ( ماکس وبر)   ۶۸

هستی شناسی در دیدگاه کنش متقابل گرایی نمادی (هربرت بلومر)   ۷۳

دین و امور خدایی در آثار جلال آل احمد   ۷۴

انسان در اندیشۀ آل احمد   ۸۳

اجزاء و مفاهیم اصلی معرفت شناسی و روش شناسی   ۹۹

ب- دیدگاه روش شناسی و معرفت شناختی در برخی تئوریهای جامعه شناسان غربی: (دورکیم، پارسنز، مارکس، وبر، بلومر)   ۱۰۰

دیدگاه ساختی و کارکردگرایی (امیل دورکیم، تالکوت پارسنز)   ۱۰۱

نظریه جامعه شناختی شناخت از نظر دورکیم شامل سه قضیه است:   ۱۰۲

۲-دیدگاه تفهمی (ماکس وبر)   ۱۰۶

۳-دیدگاه متقابل گرایی نمادی ( هربرت بلومر)   ۱۰۸

روش شناسی و معرفت شناسی از دیدگاه جلال آل احمد   ۱۰۹

۳-اجزاء مفاهیم اصلی (( ایستایی شناسی اجتماعی ))   ۱۱۹

۱- دیدگاه ساختی و کارکرد گرائی ( دورکیم ، پارسنز )   ۱۲۰

۲- دیدگاه تضاد  گرائی ( کارل مارکس )   ۱۲۳

۳- دیدگاه تفهمی ( وبر )   ۱۲۴

در تشابه این سه دیدگاه می توان گفت که :   ۱۲۶

۴- کنش متقابل گرایی نمادی (هربرت بلومر )   ۱۲۷

ایستائی شناسی در اندیشه جلال آل احمد   ۱۲۸

جامعه شناسی سیاسی   ۱۲۸

جامعه شناسی اقتصادی   ۱۴۱

جامعه شناسی روستایی   ۱۴۸

اجزاء و مفاهیم اصلی « پویایی شناسی اجتماعی »   ۱۵۴

د – دیدگاه پویایی شناسی اجتماعی در برخی تئوریهای جامعه شناسان غربی: (دورکیم، پارسنز، مارکس، وبر، بلومر)   ۱۵۴

۱-دیدگاه ساختی و کارکرد گرائی (دورکیم، پارسنز)   ۱۵۵

۲-دیدگاه تضادگرائی (کارل مارکس)   ۱۵۷

۳-دیدگاه تفهمی (ماکس وبر)   ۱۵۹

۴-کنش متقابل گرائی نمادی (هربرت بلومر)   ۱۶۱

شرایط تغییر از نظر جلال آل احمد   ۱۶۲

مراحل تغییر از نظر جلال آل احمد   ۱۶۶

کارگزاران تغییر در اندیشه جلال آل احمد   ۱۷۲

اما جلال آل احمد چه گروه هایی را عامل تغییر معرفی می کند ؟   ۱۷۳

تحلیل تکنیکی و تئوریکی   ۱۸۶

فصل پنجم   ۱۹۴

« استنتاج و توصیه ها »   ۱۹۴

« نتایج تحقیق»   ۱۹۵

انسان در افکار آل احمد   ۱۹۶

پیشنهادات   ۲۰۴

ضمائم   ۲۰۶

زندگینامه –  سالشمار زندگی –  فهرست کتب با سال انتشار کتابنامه       «  فارسی- لاتین »   ۲۰۶

زندگینامه جلال آل احمد   ۲۰۷

سالشمار جلال آل احمد   ۲۱۴

آثار جلال آل احمد   ۲۱۶

« مرور متون مطالعاتی »

تحقیق حاضر قصد دارد زمینه های جامعه شناختی در آثار جلال آل احمد را بررسی نموده و آن را با کنش متقابل نمادی هربرت بلومر تطبیق نماید به همین خاطر در فصل اول با اشاره به تاریخچۀ مطالعاتی، بیان مسأله، چارچوب نظری، پرسشهای تحقیق، اهداف مطالعاتی، حدود مطالعاتی و تعریف اصطلاحات درصدد راهنمایی تحقیق در کانال معین و درست آن بوده و پس از مشخص نمودن این کانال، محقق درصدد ارائه متون مربوط در ارتباط با موضوع برآمده تا بتواند به تقسیم بندی درستش از پدیدۀ مورد مطالعه براساس مطالب نظری دست یافته و بتواند اطلاعات بدست آمده در ارائه پژوهش را با توجه به آنها تفسیر نماید.

نخستین کتابی که در این فصل مورد بررسی قرار می گیرد، کتاب نقد و تحلیل و گزیده داستانهای جلال آل احمد نوشتۀ حسین شیخ رضایی است که شامل دو بخش است، بخش نخست شامل مقدمه، زندگی و آثار آل احمد، ویژگی های عمومی قصه نویسی آل احمد، داستان کوتاه، داستان بلند و رمان ، پیوست ، ادبیات اعتراف و نثر است و در بخش دوم : گزیده داستانهای جلال آل احمد از قبیل گنج، روزهای خوش، سه تار، بچه های مردم، رساله ی پولوس رسول به کاتبان، سمنو پزان، زن زیادی ، گلدسته ها و فلک، جشن فرخنده ، شوهرآمریکایی،سرگذشت کندوها، مدیر مدرسه، نون و القلم، خواهرم و عنکبوت،   خونابه ی انار و خانم نزهت الدوله می باشد.

چند مورد از ویژگی های جلال آل احمد عبارتند از :

۱-   ضرباهنگ زندگی شخصی آل احمد، ضرباهنگی تند بوده است و تعداد دفعاتی که آل احمد به کلی مسیر زندگی خود را عوض کرده و راهی نو در پیش گرفته است هم زیاد است. تحصیل علوم دینی، گریختن از مذهب، رفتن به حزب توده و …

۲-   ویژگی دیگر آل احمد جایگاه معلمی و مرشدیتی است که او برای خود قائل است . نگاه او به بسیاری از اطرافیانش، نگاه معلم به شاگرد است.

۳-   ویژگی سوم آل احمد، عدم درنگ کافی و عدم تعمق بر مسائل مربوط به اندیشه و تفکر است.

 آل احمد خود بارها به این موضوع اشاره کرده که :

« روشنفکر باید در باب همه چیز، حتی چیزهایی که در آن متخصص نیست نیز ظهار نظر کند. چرا که با داشتن عنوان روشنفکری، سکوت در برابر بسیاری از پدیده ها، به معنای تأیید آن ها است .»[۱۰]

« و سرانجام آخرین خصلتی از آل احمد که در نثر او نیز انعکاس یافته، رویکرد و توجه او به اجتماع، مردم، لایه های مختلف اجتماع و سنت ها است.»[۱۱]

پس با توجه به ویژگیهای فوق می توان گفت که نثر آل احمد، دقیقاً انعکاسی از ویژگیهای فکری و روانی او است و این ویژگیها در تار و پود نثر او تنیده شده است. به عبارتی اتخاذ چنین نثری از اقتضائات جهان بینی آل احمد است و او با داشتن چنین بستری به گزینش تکه های مختلفی از نثرهای کهن و غربی دست زده است.

شیخ رضایی در قسمت دوم کتاب به گزیدۀ داستانهای آل احمد که در اول این مکتوبه به آنها اشاره شد می پردازد و یک جمع بندی کلی از آنها را ارائه      می کند .

کتاب دوم که مورد بررسی قرار می گیرد، کتاب از چشم برادر نوشتۀ شمس آل احمد برادر جلال آل احمد می باشد. این کتاب مشتمل بر یازده بخش به شرح زیر می باشد:

بخش اول: مرگ، که جریان مرگ جلال و حوادث و اتفاقات قبل و بعد از مرگ را تشریح می کند.

بخش دوم: تولد، در این بخش به زمان و مکان تولد جلال، خاطرات کودکی چگونگی مرگ پدر جلال و تعداد برادران و خواهران جلال و خلاصه وصیت پدر ، دوستان پدر و اطرافیان خانوادگی جلال را توضیح می دهد.

بخش هفتم: در نویسندگی، در این قسمت شمس دربارۀ نویسندگی جلال، چگونگی نظرخواهی ایشان از اطرافیان، وارسی های جلال قبل از چاپ کتابهایش ، تلقی جلال از نویسندگی و شیوۀ نویسندگی جلال می نویسد که جلال از نظر برادر نویسنده ای است سوای سایر نویسندگان و در مورد ایشان بیان می دارد که :

« هر پرنده ای می پرد اما پریدن پروانه و سار و حاجی لک لک یکسان نیست و …[۱۳] ».

 

نوع فایل: word

سایز: KB 214 KB

 تعداد صفحه:220 

قیمت فایل فقط 16,900 تومان

خرید

برچسب ها : آیا آل احمد رویکردی علمی – جامعه شناختی به مسائل اجتماعی داشته است , آل احمد , رویکردی علمی , جامعه شناختی , مسائل اجتماعی , روش شناسی , تحقیق , پایان نامه , پروژه , پژوهش , دانلود پژوهش , دانلود تحقیق , دانلود جزوه , دانلود مقاله , دانلود پایان نامه , دانلود پروژه

تعداد صفحات : 325

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1947
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 47
  • آی پی دیروز : 54
  • بازدید امروز : 269
  • باردید دیروز : 87
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 673
  • بازدید ماه : 1,574
  • بازدید سال : 10,427
  • بازدید کلی : 145,010