loading...
ایستگاه فایل
محمد غفوری تبار بازدید : 25 یکشنبه 26 دی 1395 نظرات (0)

مرگ ناگهانی در ورزش

مرگ ناگهانی در ورزش دسته: تربیت بدنی
بازدید: 3 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 32 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 13

این تحقیق با فرمت ورد ، قابل ویرایش ، که در 13 صفحه تهیه شده استمرگ ناگهانی معمولاً به صورت حادثه ای كه در اثر ضربه (آسیب دیدگی) نباشد، بدون انتظار باشد و به صورت آنی یا طی چند دقیقه با تغییری سریع در وضعیت كلینیكی قبلی فرد ایجاد شود تعریف می گردد

قیمت فایل فقط 4,500 تومان

خرید

مرگ ناگهانی در ورزش

 

تعریف 

مرگ ناگهانی  معمولاً به صورت حادثه ای كه در اثر ضربه (آسیب دیدگی) نباشد، بدون انتظار باشد و به صورت آنی یا طی چند دقیقه با تغییری سریع در وضعیت كلینیكی قبلی فرد ایجاد شود تعریف می گردد. البته در بعضی از بررسی ها مرگ هایی كه طی یكساعت به وسیله كلاپس قلبی عروقی ایجاد شده نیز شامل موارد گزارش شده بوده است. 

مرگ ناگهانی در اثر ورزش 

ورزش و فعالیت بدنی از حالاتی است كه ممكن است عامل ایجاد ناگهانی باشد هر چند مرگ ناگهانی در ورزشكاران، طی فعالیت بدنی پدیده ایست نادر، اما با توجه به مشهور بودن و محبوبیت آن ها در بین اقشار مختلف جامعه از بعد تبلیغاتی وسیعی برخوردار است. مرگ یك جوان محبوب از جمع ورزشكاران كه به عنوان سالمترین قشر   جامعه شناخته می شوند آن هم در طی یك مسابقه ورزشی هم، توجه و تأسف بسیاری را بخود معطوف می نماید. لذا این پدیده از قدیم الایام شناخته شده بوده است. اولین مرگ ناگهانی ثبت شده مربوط به ورزشكاری است كه بعد از دویدن ماراتون تا آتن (سال 490 قبل از میلاد) فوت كرد. 

میزان شیوع مرگ ناگهانی در افراد زیر 30 سال بین 7-3 نفر در هر 000/100 نفر است. كه تقریباً 8 % آن وابسته به ورزش می باشد. در افراد بالای 30 سال میزان شیوع بین 60-50 نفر در هر 000/100 می باشد كه تقریباً 3-2 % آن ها طی فعالیت ورزشی ایجاد می شود. میزان مرگ طی انواع مختلف ورزش ها در چندین مطالعه از یك مورد در 396000 شخص / ساعت در دویدن نرم تا یك مورد در 13000 تا 26000 شخص / ساعت در اسكی صحرانوردی متغیر بوده است. 

علل مرگ ناگهانی در ورزشكاران

مطالعات انجام شده در این زمینه به طور كلی نشان داد كه علل مختلف مرگ ناگهانی در سنین زیر 30 سال و بالای آن متفاوت است كه در زیر به بحث آن می پردازیم. 

ورزشكاران جوان (30 سال و كمتر) 

علت مرگ در این سنین به چندین دسته تقسیم می شود. مطالعاتی كه بر روی علل غیرضربه ای مرگ در این سنین، در ورزشكارانی كه قبلاً سالم بوده اند متمركز بوده نشان داد كه بیماری های ساختمانی قلبی عروقی كه اغلب مادرزادی هستند در عدة زیادی از افراد وجود داشته است. مطالعه ای توسط Maron و همكارانش بر روی 29 ورزشكار در سنین 30-13 سال كه به صورت ناگهانی و بدون انتظار فوت كرده بودند صورت گرفت. 26 نفر آنها مرد و 3 نفر زن بودند. ایشان در 11 رشته ورزشی طی 18-2 سال مشغول به فعالیت بودند كه شایع ترین آن ها فوتبال و بسكتبال بود. همه مرگ ها به جز یك مورد كه 12 ساعت بعد كلاپس رخ داد بصورت ناگهانی ایجاد شده بود. در زمان وقوع مرگ ناگهانی، 22 نفر در حال مسابقه یا فعالیت ورزشی، 2 نفر در پایان یا در حال پایان دادن فعالیت بدنی خفیفی كه ربطی به ورزش خاص خود آن ها نداشته و 5 نفر در حال استراحت بوده اند. اشكالات مشخص ساختمانی قلبی عروقی در 28 نفر از 29 نفر پیدا شد. در 23 نفر احتمالا این مسئله عامل قطعی مرگ آن ها بوده است. در 5 نفر دیگر نیز احتمالا این مسئله دخیل بوده اما دلیل قطعی برای عامل بودن آن وجود ندارد. كاردیومیوپاتی هیپرتروفیك شایع ترین اختلال قلبی عروقی بوده اما دلیل قطعی برای عامل بودن آن وجود ندارد. كاردیومیوپاتی هیپرتروفیك شایع ترین اختلال قلبی عروقی بود كه در 14 مورد مشاهده شد. در 5 مورد هیپرتروفی بطن چپ بدون دلیل با افزایش وزن از 420 تا 530 گرم وجود داشت. 

در یك تقسیم بندی، ورزش ها را می توان به طور كلی به دو نوع ایزوتونیك یا دینامیك و ایزومتریك یا استاتیك تقسیم نمود.

در ورزش های ایزوتونیك، طی فعالیت، تغییر در طول عضله ایجاد می شود و فعالیت همراه با انجام كار خارجی و حركت مفصلی است و انقباضات عضلانی با ایجاد تنش بالنسبه كم ایجاد می شوند. ولی در ورزش های ایزومتریك، در عضله ای كه به صورت هم طول منقبض می شود، بدون تغییر در طول خارجی آن، تنش عضلانی افزایش می یابد دلیل كوتاه نشده عضله آن است كه مقاومت خارجی كه عضله سعی در كشیدن آن دارد، بیشتر از حداكثر تنشی (نیروی داخلی) است كه عضله قادر به ایجاد آن است مانند هل دادن مداوم یك دیوار. 

نوع فایل: word

سایز:32.6 KB 

تعداد صفحه:13 

قیمت فایل فقط 4,500 تومان

خرید

برچسب ها : مرگ ناگهانی در ورزش , دانلود مرگ ناگهانی در ورزش , مرگ ناگهانی در ورزش , مرگ ناگهانی , ورزش , علل مرگ ناگهانی , تحقیق , جزوه , مقاله , پایان نامه , پروژه , دانلود تحقیق , دانلود جزوه , دانلود مقاله , دانلود پایان نامه , دانلود پروژه

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1947
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 153
  • باردید دیروز : 305
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 153
  • بازدید ماه : 1,763
  • بازدید سال : 10,616
  • بازدید کلی : 145,199