loading...
ایستگاه فایل
محمد غفوری تبار بازدید : 35 سه شنبه 28 دی 1395 نظرات (0)

تحقیق شایعه

تحقیق شایعه دسته: روان شناسی
بازدید: 3 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 26 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 13

شایعه پیامی است كه در میان مردم رواج می یابد ؛ اما واقعیتها آن را تایید نمی كند وقتی افراد بسیاری مشتاق خبرگیری از چیزی باشند ؛ ولی قادر به كسب اطلاعات درستی نباشند ، پذیرای شایعات می شوند

قیمت فایل فقط 3,200 تومان

خرید

 تحقیق شایعه

 

چند روز پس از زمین لرزه ویرانگر منطقه بویین زهرای قزوین ( شهریور 1341 ) در تهران شایع شد كه به زودی زلزله شدیدی این شهر را در هم خواهد كوبید . مردم هراسان شدندو در آتش به حومه شهر پناه بردند و مردم در خیابانها و كوچه ها تا صبح به سر بردند ولی زلزله ای نیامد . . . در سال 1377 نیز در تهران شایع شد كه زمین لرزه شدیدی در فاصله 7 تا 17 تیر ماه روی می دهد كه اساس آن پیشگویی یك شهروند اهل چك بود 

می توان پرسید كه چگونه در لحظه معینی از زمان ، همه افراد، در مورد نفر یك واقعیت ظاهراً به توافق می رسند . چگونه است كه یك فكر مبهم به صورت شایعه در می آید بعد كه باور عمومی تبدیل می شود این سوالی است كه در هنگام مطالعه مكانیسمهای شكل گیری و پخش شایعه سعی می كنیم به آن پاسخ دهیم . 

شایعه پدیده ای است كه بر اساس شنیده ها در زمینه قبلی افكار عمومی شكل می گیرد و ممكن است از یك خبر ناشی شود و یا بر پایه هیاهو بی اساس بوجود آید . شایعه از طبیعی ترین پدیده های روانی – اجتماعی و یكی از رایجترین شیوه های كنش متقابل است با ابعادی گسترده كه جنبه های آن به ویژه در زمانهای بحرانی مثل زمان جنگ ، قحطی و رویدادهای طبیعی ، حالتی به مراتب حادتر به خود می گیرد . و كلاً بیشتر در وضعیتهای بی هنجاری در جامعه روی می دهد . ( ستوده ،            ) 

تعریف شایعه : 

شایعه پیامی است كه در میان مردم رواج می یابد ؛ اما واقعیتها آن را تایید نمی كند . وقتی افراد بسیاری مشتاق خبرگیری از چیزی باشند ؛ ولی قادر به كسب اطلاعات درستی نباشند ، پذیرای شایعات می شوند . شایعات اگر تعصبات افراد را تائید كند و یا نفرتهایشان را توجیه نماید . بهتر و بیشتر می تواند گسترش یابد . 

در واقع ، شایعه پیامی است كه به طرز غیر رسمی ( معمولاً دهان به دهان ) منتقل می شود و به موضوعی مربوط می شود كه در تحقیق درباره درست بودن یا نادرست بودن آن مشكل است . شایعه معمولاً شامل اطلاعاتی می شود كه برای مردم اهمیت دارد . البته ممكن است بخشی از شایعه حقیقت داشته باشد . هر چند می توان گفت كه این حكم همواره صادق نیست . 

شایعه در چه موقعیتهایی رواج می یابد ؟ 

شایعه در موقعیتهایی رواج می یابد كه مردم مشتاق خبر باشند ولی نتوانند آن را از منابع موثق دریافت كنند . هر گاه انسانها علاقمند خبرگیری درباره موضوعی باشند ، به هر نوع اطلاعاتی در این باره متوسل می شوند و سپس آن اطلاعات را در میان خود پراكنده می سازند . 

هنگامی كه واقعیتهای اجتماعی به نوعی برای مردم در ابهام و پوشیدگی باقی بماند و رسانه های گروهی نیز سعی در روشن كردن این واقعیتها نداشته باشند ، زمینه مناسبی برای رواج شایعه به وجود می آید . 

در رواج شایعه دو عامل دخالت دارد : 

1 – اهمیت 2 – ابهام 

1 – اهمیت : علاقه مردم به موضوع و اهمیت داشتن شایعه هم برای گوینده و هم برای شنونده . 

2 – ابهام : میزان ابهام موضوع ، یعنی وجود دو یا چند تعبیر از یك موضوع . این ابهام می تواند با نبود اخبار دقیق یا به وسیله برخی تشنجات عاطفی ، كه فرد را مجبور می كند كه نتواند یا نخواهد واقعیتهایی را كه در اخبار مطرح شده بپذیرد القاء شود . 

مثلا در مورد مسابقات فوتبال شایعه زیاد است چون برای مردم اهمیت دارد و هم نتایج آن مبهم است و همچنین در جنگ هم ابهام وجود دارد و هم اهمیت بنابراین شایعه زیاد است . جهت ایجاد اطمینان به واقعی بودن شایعه ، غالباً اجزایی از خبر یا ‹‹ هسته ای از حقیقت در ان گنجانیده 

می شود . اما در ضمن انتقال آن ، مطالب كذب و جزئیات تخیلی آن قدر دیگر بخشها را تحت الشعاع قرار می دهند كه واقعیات و كاذبیات از هم قابل تشخیص نسبت . تشخیص دقیق حقیقت نهفته در شایعه ، و اساساً وجود یا عدم حقیقت در شایعه ، تقریباً همیشه غیر ممكن است . 

نوع فایل:word

سایز :26.1 KB   

تعداد صفحه : 13

قیمت فایل فقط 3,200 تومان

خرید

برچسب ها : تحقیق شایعه , تحقیق شایعه , اهمیت , ابهام , عدم حقیقت , افراد همفكر , فرافكنی , تحقیق , جزوه , مقاله , پایان نامه , پروژه , دانلود تحقیق , دانلود جزوه , دانلود مقاله , دانلود پایان نامه , دانلود پروژه

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1947
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 213
  • باردید دیروز : 305
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 213
  • بازدید ماه : 1,823
  • بازدید سال : 10,676
  • بازدید کلی : 145,259