loading...
ایستگاه فایل
محمد غفوری تبار بازدید : 16 چهارشنبه 29 دی 1395 نظرات (0)

مقاله درمورد آموزش مهارت های زندگی

مقاله درمورد آموزش مهارت های زندگی دسته: روان شناسی
بازدید: 3 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 609 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 136

آموزش مهارت های زندگی و تقویت و برنامه ریزی زندگی

قیمت فایل فقط 7,900 تومان

خرید

مقاله درمورد آموزش مهارت های زندگی

 

آموزش مهارت های زندگی و   نقش مشاوره

مقدمه:

آدمی در مسیر تكاملی خود مالك منابع و وسائلی برای زندگی مؤثر است ، اوست كه می‌تواند خود را در زمان حال تجربه كند و گذشته و آینده را از طریق به یاد آوردن و پیش بینی وقایع به تجربه در آورد.

خداوند متعال نیز آدمی را آگاه و مسئول آفریده است تا بتواند از طریق آگاهی های خود ، قادر به انتخاب باشد و مسئولیت  رفتارهای نهان و آشكار خود را بپذیرد و توانائی آن را به دست آورد كه پاسخ های  مناسبی به محرك های درونی و بیرونی خود ارائه نماید و به عنوان موجودی متكامل شامل جسم ، هیجانات، افكار ، احساسات و ادراكات در محیطی مناسب به اصلاح و تعادل رفتار خود بكوشد و خود را به شكوفائی برساند ( 1)

برای دستیابی به فضائل ، موانع و دردها و رنج ها ی فراوانی در برابر انسان است .اگر آدمی بتواند بر مشكلات خود فائق آید و از سدهای پیش راه بگذرد ، نگهداشتن و پایداری فضیلت‌های به دست آمده را آسان از دست نمی دهد و چنان چه فرزندان ما به این حكمت زیبا در كسب فضائل آگاه شوند قطعاً در بردباری و شكیبائی ها استوارتر خواهند بود.

نقش مشاور نیز در این مسیر تكاملی نقشی حساس و مؤثر است ، آگاه كردن آدمی به چگونگی مقابله و مبارزه با مشكلات ، پشتیبانی و حمایت از مراجعان و تقویت روحیه و بالا بردن ظرفیت های احساسی و روانی آنان از نكات ممتاز كاركرد او در کمک به كسب فضائل است و تلاش های او در جهت تقویت خود باوری ، اعتماد به نفس و استقلال زمینه های تكامل و تقرب آدمی را به منبع والای پاكی ها فراهم خواهد نمود.

تعریف مهارت های زندگی :

مهارت های زندگی عبارتند از: مجموعه ای از توانائی ها كه زمینه سازگاری و رفتار مثبت و مفید را فراهم می آورند ، این توانائی ها فرد را قادر می سازند كه مسئولیت های نقش اجتماعی خود را بپذیرد و بدون لطمه زدن به خود و دیگران با خواست ها ، انتظارات و مشكلات روزانه ، به ویژه در روابط بین فردی به شكل مؤثری روبرو شود ( 2)

انسان در تعاملات حیاتی خود با محیط اجتماعی واجد صفاتی خاص می شود . مهم ترین تأثیراتی كه محیط زندگی بر رفتار به جای می گذارد از طریق احساسات و عواطف است و همین ها است كه نگرش آدمی را تحت تأثیر قرار داده ، تغییراتی اساسی را رقم خواهد زد و نهایتاً‌ در این تعاملات آدمی تجربیاتی را كسب می كند که پس از تكرار و تمرین  رفتارها ، مهارت هائی را به وجود می آورد.

پژوهشگران معتقدند تعدادی از مهارت های كسب شده پایه فعالیت های مربوط به ارتقای بهداشت روان را سبب خواهد شد. 


تأثیر مثبت مهارتهای زندگی:

مهارتهای زندگی شخص را قادر  می سازند تا دانش ، نگرش و ارزش های وجودی خود را به توانائی های واقعی و عینی تبدیل كند و بتواند از این توانائی ها در استفاده صحیح تر نیروهای خود بهره گیرد و زندگی مثبت و شادابی را برای خود فراهم سازد.

شخصی كه از مهارتهای زندگی در مراوده و ارتباط با دیگران كمك می گیرد به احراز موفقیت‌های ذیل نائل خواهد شد

الف : قدرت تحمل نسبت به نظرات مختلف و احساس امنیت  نسبت به گفتار دیگران

ب : انجام  بموقع  كار با توجه به شرایط زمان و مكان

ج : برنامه ریزی و كوشش در امور مفید و دوری از هر كار بی فایده 

د : راز داری و كنترل گفتار

هـ : برداشت واقع بینانه از جهان و عبرت آموزی از وقایع تاریخ گذشته (3) 

و : تقویت خود پنداره و اتكاء به نفس

ز : استفاده از ظرفیت ها و كنش های هوش

همچنین مهارتهای زندگی اثر مناسبی در جهت كاهش آسیب های فردی و اجتماعی خواهند داشت و با ایجاد نگرش های اصولی و علمی در انتخاب بهترین شیوه در انجام بهینه هر فعالیت نقش مؤثر خود را اثبات  خواهند نمود. 

قیمت فایل فقط 7,900 تومان

خرید

برچسب ها : مقاله درمورد آموزش مهارت های زندگی , آموزش مهارت های زندگی , تعریف مهارت های زندگی , تقویت اعتماد به نفس , تقویت اتکا به نفش , اموزش کنترل گفتار , برنامه ریزی زندگی , تاثیر مهارت های زندگی , دانلود , دانلود مقاله , دانلود پایان نامه , دانلود تحقیق , پروژه , پژوهش , مقاله , جزوه , تحقیق , دانلود پروژه , دانلود پژوهش , دانلود مقاله , دانلود جزوه , دانلود تحقیق

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1947
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 18
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 949
  • باردید دیروز : 305
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 949
  • بازدید ماه : 2,559
  • بازدید سال : 11,412
  • بازدید کلی : 145,995